افغانستان، بدترین کشور آسیایی در سال 2013 از نظر شاخص رفاه جهانی

مؤسسه‌ی «لگاتوم» فهرستی از بهترين و بدترين کشورهای جهان را در سال ۲۰۱۳ از نظر شاخص رفاه اجتماعی منتشر کرده است که بر‌اساس آن، ناروی در رتبه‌ی نخستِ بهترين کشورِ جهان قرار دارد. اين مؤسسه ۱۴۲ کشور جهان را از نظر ثروت، صحت و خوش‌بختی ارزيابی کرده است که کشور ناروی در ۲۰۱۳ برای پنجمين سال متوالی در رده‌ی اول قرار دارد. سو‌يس، کانادا، سویدن و نيوزيلند نيز در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار گرفته‌اند.

ناروی اندکی بیش از پنج میلیون نفر جمعيت دارد و ميزان ثروت اين کشور در صندوق ذخيره‌ی ارزی آن که از محل فروش نفت و گاز تأمين شده، بيش از ۴۰۰ ميليارد دالر است. بر‌اساس گزارش اين مؤسسه، ايالات متحده‌ی امريکا در رده‌ی يازدهم اين فهرست است. امريکا در زمينه‌ی شاخص درمان رتبه‌ی دوم، آموزش پنجم و اقتصاد بيست و چهارم است.

لگاتوم که مقر آن در لندن است، در اين زمينه پژوهش می‌کند که چگونه می‌توان جهان را جاي‌ بهتری برای زندگی ساخت. نتيجه‌ی تحقيق لگاتوم در سال ۲۰۱۳ در برگيرنده‌ی ۹۶ درصد جمعيت جهان و ۹۹ درصد توليد ناخالص داخلی کشورهاست. ۳۰ کشور اين فهرست در رده‌ی بالا، ۴۱ کشور در رده‌ی متوسط به بالا، ۴۱ کشور متوسط به پايين و ۳۰ کشور نيز در رده‌ی بسيار پايين قرار گرفته‌اند.

جف گدمين، مدير مؤسسه‌ی لگاتوم در اين زمينه گفته است که در پنج سال گذشته، «جهان شاهد رشد پيوسته در زمينه‌ی کاميابی‌ای بوده است که در آن، شهروندان بسياری از کشورها بهبود اوضاع مالی خود را حس کرده‌اند». لگاتوم اين بهبود را در موضوعات کارآفرينی، بهداشت و آموزش مشاهده کرده است.

در اين فهرست برخی از کشورهای اتحاد جماهير شوروی سابق شاهد بهبود نسبی در اوضاع خود بوده‌اند، به طوری که هم اکنون قزاقستان در رتبه‌ی ۴۷، بلاروس ۵۸، روسيه ۶۱، ازبکستان ۶۳ و اوکراين در رتبه‌ی ۶۴ قرار گرفته‌اند. تنها کشور خاورميانه که در اين فهرست بهترين رتبه را به خود اختصاص داده است، امارات متحده‌ی عربی است که در رده‌ی ۲۸ قرار گرفته است. کويت ‌۳۳‌، اسرایيل ‌۳۹‌ و عربستان ‌۵۰‌ رده‌های بعدی هستند.

نکته‌ی جالب اين است که از ۱۵ کشور دارای آزادی فردی ضعيف، هشت کشور آن در خاورميانه و شمال آفريقا قرار دارند که دليل عمده‌ی آن به قرائت‌های بنيادگرايانه از اسلام در اين کشورها و نقض حقوق زنان باز می‌گردد. بدترين کشور جهان در زمينه‌ی شاخص رفاه جهان، چاد در آفريقا است که در رده‌ی ۱۴۲ قرار دارد و بعد از آن، جمهوری آفريقای مرکزی، کنگو، افغانستان و بروندی هستند. «رادیو فردا»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *