سیگار: میلیون‌ها دالر کمک امریکا به افغانستان ضایع می‌شوند

«سیگار» یا اداره‌ی بازرسی عمومی امریکا برای بازسازی افغانستان اعلام کرد که مقداری از کمک‌های حدود ۱۰۰ میلیارد دالر امریکایی که در پروژه‌های بازسازی، تقویت نیروهای امنیتی، حکومت‌داری خوب و ایجاد سهولت برای توسعه‌ی اقتصادی توسط امریکا هزینه شده، در حال ضایع شدن است.

سیگار افزوده که ضعف برنامه، ناکارآیی مدیریتی و سایر مشکلات همانند تأخیر در ساخت و ساخت بی‌کیفیت تهدید جدی برای این پروژه‌ها به حساب می‌آیند. این گزارش افزوده که بررسی‌های این نهاد نشان می‌دهد که در حدود ۶۳ میلیون دالر نیز در حساب‌های بانکی به صورت غیر‌قانونی منجمد شده و بیش از ۱.۵ میلیون دالر نیز به صورت غیر‌قانونی نگه‌داری و ۳۴۴ هزار دالر نیز پس گرفته شده است.

سیگار افزوده است، نیاز است که اقدامات لازم در نظر گرفته شوند تا از ضایع شدن ۴.۷ میلیارد دالر به دلیل برنامه‌ریزی ضعیف و پروژه‌های بازسازی نیروهای امنیتی افغان جلوگیری شود. سیگار به نهادهای امریکایی توصیه کرده که نیاز است بر روند خریداری سوخت موترها برای نیروهای پولیس ملی افغانستان نظارت شود.

این گزارش تشریح کرده که حدود ۲۳۶ میلیون دالر کمک نهاد بین‌المللی توسعه‌ی امریکا ‌(USAID)، به وزارت صحت کشور نیز در خطر ضایع شدن، کلاه‌برداری و دست‌برد قرار دارد.

پروژه‌های ناکام

این گزارش به نمونه‌هایی از پروژه‌های ناکام اشاره شده است. به طور مثال، یک پاسگاه پولیس در یکی از ولایت‌ها به دلیل عدم مراقبت درست از آن ناپدید گردیده است. شفاخانه‌ای به دلیل این که شرکت طرف قرار‌داد از تجارب لازم بر‌خوردار نبود، تکمیل نشده است. ساختمان دادگستری در یکی از ولایت‌ها هزگر ساخته نشده و یکی از کلینک‌ها به دلیل نقشه‌ی نا‌مطلوبش که اگر ساخته می‌شد نیز قابل استفاده نبود، هرگز ساخته نشده است.

سیگار از نهادهای امریکایی خواسته است که با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان برنامه‌ی لازم را برای نظارت از پروژه‌هایی که توسط کشور امریکا در افغانستان حمایت مالی می‌شوند، در نظر گیرد. زیرا بعد از خروج نیروهای امریکایی بیش‌تر از ۲۱ درصد از خاک افغانستان به‌وسیله‌ی غیر‌نظامیان امریکایی قابل نظارت نخواهد بود.

این گزارش افزوده است که از سال ۲۰۰۲ میلادی تا سپتامبر ۲۰۱۳ امریکا در حدود ۹۶.۶ میلیارد دالر کمک‌های انسان‌دوستانه و توسعه‌ای برای افغانستان انجام داده است. کمک‌های امریکا در افغانستان متمرکز به بخش امنیت، حکومت‌داری خوب و رشد اقتصادی و اجتماعی در ‌کشور است. افشاگری‌های بازرس ویژه‌ی امریکا در امور بازسازی افغانستان، در ماه‌های اخیر خبر‌ساز شده‌اند.

جان سوپکو، وکیل مدافع باسابقه‌ی امریکایی، سال گذشته از طرف دولت امریکا‌ ناظر روند مصرف کمک‌ها به افغانستان شد. او از آغاز کارش تاکنون، چندین گزارش درباره‌ی حیف‌و‌میل شدن کمک‌ها منتشر کرده است. جان سوپکو وکیل مدافع با تجربه‌ای است که در سال‌های ۱۹۸۰ میلادی، به خاطر مبارزه با مافیا در امریکا، برای خود نام و نشانی دست و پا کرد. او حالا مسئولیت پرمخاطره‌ای را در افغانستان به دوش دارد. او وظیفه‌ی افشای موارد فساد و حیف‌و‌میل کمک‌های امریکا را در دفتر «سیگار» به عهده دارد. سیگار‌ از پروژه‌های امریکایی‌ها را در افغانستان نظارت می‌کند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *