شهر قریتین در سوریه از کنترل داعش خارج شد

اطلاعات روز: گزارش‌ها حاکی است که نیروهای دولتی سوریه شهر قریتین را از تصرف نیروهای گروه داعش خارج کرده‌اند.
گفته شده که این عملیات با پشتیبانی هوایی جنگنده‌های روسیه انجام شده است.
به گزارش بی‌بی‌سی، شهر قریتین که بین شهرهای دمشق و پالمیرا واقع شده، پیش از این محل سکونت مسیحیان بود.
پیشروی تازه نیروهای سوری در حالی صورت گرفته که یک هفته پیش هم نیروهای دولتی موفق شدند شهر تاریخی پالمیرا را از کنترل داعش خارج کنند. این شهر از اگست سال گذشته میلادی در تصرف نیروهای داعش بود.
داعش در ماه‌های اخیر و در پی تشدید حملات هوایی جنگنده‌های روسی متحمل شکست‌های مهمی شده است.
بیش از دو هزار نفر طی یک هفته از موصل گریخته‌اند
از سوی هم با آغاز نبرد میان نیروهای دولتی عراق با جنگ‌جویان داعش در حوالی شهر موصل، دومین شهر بزرگ عراق، بیش از دو هزار نفر طی یک هفته از این شهر آواره و فراری شدند.
به نقل از رادیو زمانه و به گزارش آسوشیتد پرس، تنها در شنبه شب صدها نفر از موصل گریختند و به منطقه کردنشین «مخمور» وارد شدند. مخمور در حال حاضر مقصد اصلی فراریان از موصل است. آن‌ها از خط مقدم صعب‌العبوری عبور می‌کنند که سراسر توسط داعش ماین‌گذاری شده است.
در حال حاضر ارتش عراق و گروه‌های شبه نظامی این کشور از ۲۴ مارچ عملیاتی را به‌منظور زمینه‌سازی برای حمله به موصل آغاز کرده‌اند.
از آغاز سال ۲۰۱۵ شهر موصل به‌عنوان بخش بسیار مهمی از قلمروی داعش از تمام شهرهای مجاورش از جمله کرکوک جدا شد. در پی این اقدام نیز بسیاری بیش از یک سال است که از خانواده خود دور افتادند.
ارتش عراق با حمایت گروه‌های شبه‌نظامی این کشور از هفته گذشته عملیات خود برای آزادسازی موصل، پایتخت ولایت نینوا را آغاز کرده است. موصل از تابستان سال ۲۰۱۴ در عملیاتی برق‌آسا به کنترل نیروهای داعش درآمد.
یکی از اعضای شورای استان نینوا می‌گوید تاکنون بیش از هزار نفر را از موصل به مخمور فراری داده‌اند. با این حال هنوز دولت عراق امکانات چندانی برای این افراد مهیا نکرده و این افراد در استادیومی با شرایطی بسیار نامناسب اسکان داده می‌شوند. البته هم مقامات کردستان عراق و هم سازمان ملل اعلام کردند که در حال ساخت کمپ‌ها و اردوگا‌های بزرگ‌تر برای فراریان موصل هستند.
سازمان ملل متحد تخمین زده است که از سال ۲۰۱۴ و با ورود داعش و شعله‌ور شدن جنگ عراق بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن تاکنون آواره شده باشند. سازمان ملل می‌گوید با آغاز عملیات آزادسازی موصل این تعداد افزایش چشمگیری خواهند یافت. در حال حاضر بیش از دو میلیون نفر در شهر موصل زندگی می‌کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *