رهبر حزب تحریک پاکستان: راه‌های اکمالاتی نیروهای ناتو به‌زودی مسدود می‌شوند

عمران خان، رهبر حزب تحریک پاکستان به دنبال کشته شدن حکیم‌الله محسود در حمله‌ی هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی اعلام کرده است که راه‌های اکمالاتی نیروهای ناتو در پاکستان را مسدود می‌کند. او به‌تازگی گفته است که در 20 نوامبر و پس از ماه محرم در واکنش به کشته شدن حکیم‌الله محسود این کار را انجام خواهد داد.

پیش از این نیز پاکستان در سال گذشته میلادی 2012، راه‌های اکمالاتي نيروهای ناتو در پاکستان را برای هفت ماه مسدود کرده بود. این کشور به دنبال کشته شدن 24 سرباز پاکستانی در حمله‌ی هوایی امریکا اقدام به این کار کرد. پاکستان همواره امریکا را به نقض حاکمیت ملی خود متهم کرده و می‌گوید که حمله‌ی هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی در خاک پاکستان، تجاوز به حریم این کشور محسوب می‌شود.

با این حال، حکیم‌الله محسود، رهبر طالبان پاکستانی نیز روز جمعه‌ی گذشته در نتیجه‌ی حمله‌ی هواپیماهای بدون سرنشین در وزیرستان شمالی کشته شد. در پی کشته شدن محسود، جنجال‌های تازه‌ای به میان آمدند و شماری از مقام‌های پاکستان از حمله‌ی هواپیماهای بدون سرنشین امریکا بر مناطق وزیرستان شمالی پاکستان به‌شدت انتقاد کردند.

رییس حزب تحریک پاکستان نیز گفته است که به دلیل ماه محرم، زمان مسدون کردن راه اکملاتی نیروهای ناتو در پاکستان را به تعویق انداخته است. او گفته است که بعد از ماه محرم و در تاریخ 20 نوامبر ماه جاری میلادی، راه اکمالاتی ناتو در پاکستان مسدود خواهد شد. او از عمل‌کرد ایالات متحده‌ی امریکا انتقاد کرد‌ و گفت‌ که هر‌بار حکومت پاکستان وارد مذاکره با طالبان پاکستانی می‌شود، این کشور (امریکا) مانع مذاکرات می‌شود. او گفته است که حمله بر حکیم‌الله محسود زمانی صورت گرفته که او آماده‌ی مذاکره با حکومت پاکستان شده بود. گفته می‌شود که حکومت ایالتی خیبر پشتون‌خواه پاکستان در اختیار حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان است.

در همین حال، چودری نثار علی خان‌، وزیر امور داخله‌ی پاکستان گفته است که حملات اخیر هواپیماهای بدون سرنشین امریکا در مناطق خیبر پشتون‌خواه، صدمه‌ی جدی به مذاکره‌ی صلح پاکستان وارد کرده است. او گفته که از سرگیری مذاکرات صلح با طالبان دشوار است، اما چودری نثار علی خان‌ تأکید می‌کند که برای ادامه‌ی مذاکرات تلاش جدی خواهد کرد.

در همین حال، اندرس فوگ راسموسن، سرمنشی عمومی ناتو از حکومت پاکستان خواسته تا راه اکمالاتی و ترانزیتی نیروهای بین‌المللی در افغانستان را باز نگه‌دارد. فوگ راسموسن در سخنرانی روز دوشنبه‌اش اعلام کرده که باز بودن راه اکمالاتی نیروهای ناتو‌ به نفع پاکستان است. او گفته است: «من امیدوارم که این راه باز گذاشته شود و باور دارم که مقامات پاکستانی راه اکمالاتی ناتو را باز می‌گذارند، زیرا این کار به نفع پاکستان است و بر امنیت و ثبات منطقه نیز تأثیر‌گذار است». «بخدی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *