دو عضو نهضت اسلامی ازبکستان در کابل بازداشت شدند

ریاست امنیت ملی اعلام کرد ‌دو تبعه‌ی افغان که عضویت نهضت اسلامی ازبکستان را داشتند در شهر کابل بازداشت شده‌اند. در خبر‌نامه‌ی ریاست امنیت ملی ‌آمده است که این دو نفر فهیم جان و عبادالله نام دارند که به تریب ساکن ولسوالی نرخ ولایت میدان وردک در جنوب کابل و کوه صافی ولایت پروان در شمال بوده‌اند.

در این خبرنامه آمده است که این دو عضو جنبش ملی ازبکستان در ناحیه‌ی پنجم شهر کابل دستگیر شدند. ریاست امنیت ملی توضیح داده است که بازداشت شدگان در تحقیقات اولیه به اقدامات غیرقانونی خود اعتراف کرده و توضیح داده‌اند که توسط یکی از فعالان نهضت اسلامی ازبکستان به‌نام هجرت‌الله جذب این نهضت شدند و به مدت ۴۰ روز دوره‌ی آموزش‌های تروریستی و تخریبی را در منطقه‌ی میرام‌شاه و مهرعلی وزیرستان پاکستان گذراندند.

امنیت ملی تأکید کرده است که این افراد مدتی را به عنوان مسئولان مالی نهضت ازبکستان در شهر کابل فعالت کرده‌اند. به گفته‌ی این ریاست، دو فرد بازداشت شده در فعالیت‌های تروریستی، تخریبی و جنگ‌ مسلحانه در ولسوالی ‌وردوج ولایت بدخشان مشارکت فعال داشته‌اند. ولسوالی ‌وردوج ولایت بدخشان چندبار میان نیروهای امنیتی افغان و شورشیان مخالف دولت ‌دست به دست شدند.

جنبش اسلامی ازبکستان‌ که معتقد به تأسیس خلافت اسلامی است، از سوی کشورهای منطقه و امریکا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفته است. گفته می‌شود‌ اعضای این گروه در مناطق مرزی پاکستان و افغانستان و در شمال کشور فعال هستند و با گروه طالبان و القاعده ارتباط نزدیک دارند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *