کمیته‌ی ویژه امنیتی برای برگزاری مراسم محرم ایجاد می‌شود

ریاست عمومی اداره‌ی امور و دبیرخانه‌ی شواری وزیران با پخش خبرنامه‌ای گفته است که حامد کرزی برای تأمین امنیت روز عاشورا یک کمیسیون امنیتی را موظف کرده است. در خبر نامه آمده است که اعضای کمیسیون امنیتی روز عاشورا را محمد ایوب سالنگی، معاون ارشد امنیتی وزارت امور داخله، د‌کتر محمد یاسین ضیا، معاون ریاست عمومی امنیت ملی، ‌جنرال قدم شاه، فرمانده فرقه‌ی 111 کابل، شیر حسین علی‌گوهر، جانان بارکزی، نماینده‌ی ریاست عمومی اداره‌ی امور، سه نماینده‌ی مردم و عزاداران، ‌جنرال رحمت‌الله، معاون ریاست محافظت و امنیت رجال برجسته‌ی دولتی از سوی رییس جمهور کرزی منظور گردید.

گفته می‌شود که این تدابیر با توجه به حمله‌ی انتحاری دو سال پیش که در مراسم عاشورا در زیارت ابوالفضل در مرکز شهر کابل رخ داد، اتخاذ شده است. در حمله‌ی انتحاری دو سال پیش ۵۴ تن کشته و ۱۶۴ تن دیگر زخمی شدند. مسئولیت این حمله را یک گروه تندرو پاکستانی به نام (لشکر جنگوی) به دوش گرفت.

با این حال، در خبر‌نامه‌ی شورای وزیران آمده است که بر‌اساس این حکم، کمیسیون امنیتی موظف است تا تدابیر لازم امنیتی را درمراسم عزاداری و برگشت از ایام عاشورا از آغاز تا پایان مراسم را در شهر کابل اتخاذ کند. هم‌چنان در خبر‌نامه گفته شده که این کمیسیون وظیفه دارد تا در نقاط مختلف گشت و گذار و مناطق آسیب‌پذیر را شناسایی و از همه لحاظ امنیت را تأمین کند.

گفته می‌شود که پنج‌شنبه آينده، ٢٣ عقرب، مصادف با روز عاشورا، دهم محرم است. دهم محرم سالروز کشته شدن امام حسين، نواسه‌ی پيامبر اسلام‌، همه ساله در افغانستان تجلیل می‌شود و مردم در این روز عزاداری می‌کنند. در اين روز، شیعیان به برگزاری مراسم عزاداری و سينه‌زنی می‌پردازند. «پژواک»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *