هويت مقام‌هاى حکومتى که در انتخابات مداخله کنند، افشا مى‌شود

کميسيون مستقل انتخابات با ابراز نگرانى از چالش‌هاى امنيتى در برابر انتخابات، هشدار مى‌دهد، اگر مقام‌های حکومتى در انتخابات مداخله نمايند، هويت آن‌ها را افشا مى‌کند. ضيا‌الحق امرخيل رييس دبیرخانه‌ی کميسيون مستقل انتخابات‌ دیروز در نشستى در کابل گفت که هنوز هم مشکلات امنيتى، يکى از بزرگ‌ترين چالش‌ها در برابر انتخابات رياست جمهورى و شوراهاى ولايتى به شمار مي‌رود.

وى علاوه کرد که کميسيون انتخابات در حالت جنگ، ناامنى  و در شرايطى انتخابات را برگزار مى‌کند که همه‌روزه در اکثر ولسوالى‌ها، مردم  قربانى ناامنى مي‌شوند. امرخيل ا‌فزود که ‌انتخابات‌ نه در شاهراه‌هاى عمومى ‌يا در مراکز ولايات‌، بلکه به سطح قریه‌ها و قصبه‌ها داير گردد.

وی گفت که کميسيون مستقل انتخابات‌ در حال حاضر در ٣٤ ولايت دفتر و در ولسوالى‌ها نمايندگى دارد و به سطح قريه‌ها مي‌رود تا به مردم سهولت و دست‌رسى براى شرکت در انتخابات را ايجاد نمايد، اما ناامنى به حيث چالشی در برابر تطبيق برنامه‌هاى کميسيون قرار دارد. به گفته‌ی وى، با وجودى که در مقايسه به انتخابات گذشته، کميسيون انتخابات هم‌آهنگى خوبى با نهادهاى امنيتى دارد، اما اين به معناى آن نيست که مشکلات وجود ندارند.

امرخيل تأکيد کرد که بايد امنيت تمام مراکز تأمين و از آن نظارت جدى شود و کارمندان به شکل دقيق استخدام و آموزش ببينند و باور دارد که اگر اين کارها صورت بگيرد، مجال تقلب برای کسى مساعد نخواهد شد. رييس دبیرخانه‌ی کميسيون مستقل انتخابات تصريح کرد: «ما مصمم هستيم که به هيچ‌مقام دولتى اجازه ندهيم که انتخابات را به نفع خود بچرخاند ‌يا برخلاف ‌يا به نفع نامزد مشخص کار کند، اين بار کميسيون انتخابات در برابرشان خاموش نخواهد بود و چهره‌هاى‌شان براى مردم برملا و نام‌شان افشا خواهند شد».

وى از نامزدان نيز خواست که از راه‌هاى مشروع‌ کمپاين نمايند و دل مردم را به دست آورند و برنامه‌هاى‌شان را تشريح نمايند و نبايد بر کارمندان کميسيون فشار بياورند تا به نفع‌شان کار کنند و اگر چنين کارى صورت بگيرد، کميسيون خاموش نبوده و در برابرشان برخورد جدى خواهد کرد. امرخيل  پس از مشکلات امنيتى، بزرگ‌ترين چالش فرا‌راه انتخابات را، نداشتن آگاهى کافى مردم در مورد انتخابات دانست. اماعلاوه کرد که باوجود آن، تاکنون بيش از ٢،٧ ميليون تن در سطح کشور کارت راى‌دهى گرفته، که ٣٢ درصد آنان را زنان تشکيل مي‌دهند.

روند ثبت نام راى دهندگان‌ به تاريخ ٥ جوزاى سال جارى در کشور آغاز شده و در اين روند در مجموع براى چهار ميليون تن از افراد واجد شرايط راى‌دهى، کارت داده مي‌شود. رييس دبیرخانه‌ی کميسيون مستقل انتخابات‌ با ذکر اين که کميسيون ازهيچ‌نوع سعى و تلاش به خاطر برگزارى انتخابات شفاف، عادلانه و سراسرى دريغ نخواهد کرد، گفت: «بااستفاده از تجارب انتخابات گذشته، اين بار متوجه شديم که دوباره مشکلاتى که در انتخابات‌هاى گذشته وجود داشتند، تکرار نشوند».

اما وزارت ‌داخله‌ بارها از تأمين امنيت انتخابات اطمينان داده و افزوده است که تا برگزارى انتخابات، نيروهاى امنيتى، به‌خصوص پوليس در تلاش رفع چالش‌ها مي‌باشند. قرار است ‌انتخابات رياست جمهورى و شوراهاى ولايتى‌ در ١٦ حمل سال ١٣٩٣ برگزار شود. «پژواک»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *