شورای عالی صلح: عمل‌کرد طالبان پاکستانی روی طالبان افغان تأثیر می‌گذارد

شورای عالی صلح ‌گفته است که تغییر در خط مشی گروه طالبان پاکستانی، به عمل‌کرد طالبان افغان هم تأثیر می‌گذارد. شهزاده شاهد، از سخن‌گویان شورای عالی صلح ‌گفت که گروه طالبان افغان و گروه تحریک طالبان پاکستانی با هم در ارتباط‌اند و شیوه‌ی عمل‌کرد یکی بر دیگری تأثیر دارد.

رهبر جدید گروه طالبان پاکستانی گفت‌وگوهای صلح را با دولت پاکستان ‌مردود خواند‌ه و به تشدید جنگ پافشاری کرده است. آقای شاهد روز جمعه به دنبال انتخاب ملا فضل‌الله توسط تحریک طالبان پاکستانی به جانشینی حکیم‌الله محسود گفت: «ما خارج از مرزها هیچ‌اراده‌ای برای گفت‌وگوهای صلح با طالبان هیچ‌کشور دیگری نداریم. البته با توجه به مرز مشترک ما با پاکستان و روابط بین طالبان دو کشور، اگر طالبان و بزرگان طالبان با روند صلح زیاد مخالفت نشان دهند، این وضعیت بر عمل‌کرد طالبان کشور دوم هم تأثیر می‌کند».

مسئولان شورای عالی صلح ‌می‌گویند، هنوز امیدوارند که طالبان پاکستانی گزینه‌ی صلح را با دولت پاکستان نسبت به تشدید جنگ ترجیح دهند. این اظهارات یک روز پس از معرفی رهبر جدید گروه طالبان پاکستانی مطرح می‌شود. تحریک طالبان پاکستانی روز پنج‌شنبه ‌ملا فضل‌الله را به عنوان رهبر خود تعیین کرد.

او که به نام‌های «ملا رادیو» و «ملا اف ام» هم شهرت دارد، از چهره‌های تندرو در میان گروه طالبان پاکستانی است. ملا فضل‌الله گفت‌وگوهای صلح با دولت پاکستان را مردود دانسته و قول داده که از مرگ رهبر سابق این گروه انتقام بگیرد. ملا فضل‌الله با رهبران گروه طالبان و شبکه‌ی القاعده نزدیکی دارد و در گذشته تلاش کرده احکام شریعت، از جمله شلاق زدن را در منطقه اجرا کند.

یک هفته پیش حکیم‌الله محسود، به روز جمعه، ۱ نوامبر، در حمله‌ی هواپیماهای بدون سرنشین ‌در منطقه‌ی قبیله‌ای وزیرستان شمالی پاکستان ‌کشته شد. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *