غنی: طالبان «باغیان و محاربان»ی هستند که در برابر دولت ایستاده‌اند

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی می‌گوید طالبان هیچ برنامه‌یی برای خیر و خوشی مردم افغانستان ندارند بلکه آنان باغیان و محاربانی‌اند که در برابر دولت مشروع افغانستان ایستادگی نموده‌اند.
آقای غنی که در نشست فوق‌العاده با اعضای شورای ملی پیش از ظهر امروز صحبت می‌کرد، گفت که «این جنایتکاران طالبان علم نیستند، طالبان واقعی در مدارس درس می‌خوانند و کسانی‌که قتل می‌کنند، دشمنان علم هستند، مساجد را تخریب می‌کنند، حق ندارند خود را طالب خطاب کنند.»
رییس‌جمهور در این نشست افزود که رهبری گروه طالبان به‌دست افراد «غلام‌صفت و دشمنان وطن» است که خون هم‌وطنان شان را می‌ریزانند و از تباهی و بربادی مردم افغانستان لذت می‌برند.
با آن‌که آقای غنی این اصطلاحات را برای طالبان به کار برد و از دشمنان مردم افغانستان؛ داعش، القاعده و گروه‌های آدم‌کُش حقانی و برخی از طالبان، یاد کرد اما گفت: «ما دروازه‌ی گفت‌وگو را برای آشتی با آن‌عده از گروه‌های طالبان که حاضرند برای توقف خونریزی و بازگشت صلح و ثبات به وطن‌شان همکاری کنند هنوز باز گذاشته‌ایم، هر چند این فرصت برای همیش نخواهد بود.»
آقای غنی در حالی این گفته‌ها را مطرح می‌کند که روز سه‌شنبه، 31 حمل، یک حمله‌ی انتحاری در شهر کابل 64 تن را کشت و بیش از 300 تن دیگر را زخمی کرد. گروه طالبان مسئولیت این حمله را به عهده گرفت. در واکنش به این حمله، آقای غنی گفت که آنان از ریختن خون مردم بیگناه به وَجد می‌آیند و از پاره‌پاره شدن اجساد بی‌گناهان لذت می‌برند.
آقای غنی افزود: «برخلاف آن رویه‌ی خون‌آشامانه، تعداد بی‌شماری از فرزندان راستین این ملت در مدت کوتاهی به شفاخانه‌ها شتافتند و با اهدای میلیون‌ها سی‌سی خون در سراسر این کشور به هموطنان مجروح‌شان، اتحاد و همبستگی خود را نشان داده، و به این گروه تروریست نفرین گفتند.»
رییس‌جمهور غنی درحالی اصطلاح‌های «باغیان»، «محارب» و «تروریست» را برای طالبان به کار می‌برد که پیش از این از طالبان به‌عنوان مخالفان سیاسی یاد می‌کرد. همچنان آقای غنی چشم به «صلح»ی دوخته بود که یک گروه متشکل از چهار کشور در آن سعی می‌کردند طالبان را به پای میز مذاکره بکشاند.
رییس‌جمهور غنی افزود که طالبان افراد «نادان و بی‌لیاقت» هستند که خود را در تعاملات سیاسی ثابت کرده‌اند. به باور آقای غنی، طالبان «جاهلان و گمراهان» اند. او از علمای دین خواست تا به اعضای این گروه راه حق را نشان بدهند.