معتادان افغان در سال گذشته به ارزش ۳۰۰ میلیون دالر مواد مخدر خریده‌اند

وزارت مبارزه با مواد مخدر ‌گفته که دلیل عمده‌ی میزان بلند کشت و تولید مواد مخدر در ‌کشور، نا‌امنی است.‌هارون رشید شیرزاد، معاون وزارت مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری در کابل به خبرنگاران گفت که ۷۲ درصد تریاک افغانستان در چهار ولایتی کشت و تولید می‌شود که امنیت خوبی ندارند.

ولایت‌های هلمند، ارزگان، قندهار و فراه در جنوب کشور از ولایات‌ نا‌امن کشور به شمار می‌روند که بخش بیش‌تر مواد مخدر هم در همین ولایت‌ها کشت و تولید می‌شود. آقای شیرزاد که نخستین گزارش وزارت مبارزه با مواد مخدر را در مورد عوامل تولید مواد مخدر در ‌کشور، با رسانه‌ها در میان می‌گذاشت، گفت که معتادان مواد مخدر در یک سال گذشته به ارزش چهارده میلیارد و پنج‌صد میلیون افغانی (۳۰۰ میلیون دالر امریکایی) مواد مخدر خریداری کرده‌اند.

تعداد معتادان افغانستان حدود ۱.۶ میلیون نفر برآورد شده که ۵.۳ درصد جمعیت این کشور تشکیل می‌دهد و نشان ‌دهنده‌ی یکی از بلندترین آمارهای اعتیاد در جهان است. آقای شیرزاد گفت که با وزارت صحت عامه و کار و امور اجتماعی یک‌جا سعی می‌کنند برنامه‌های مشخصی را برای جلوگیری از خرید و فروش مواد مخدر و هم‌چنین کاهش تعداد افراد معتاد به مواد مخدر، طرح کنند.

هارون رشید، معاون سیاست‌گذاری و هم‌آهنگی وزارت مبارزه با مواد مخدر‌: «امنیت و کشت کوکنار در جنوب و در غرب کشور مسیر موازی را طی می‌کنند… کشت کوکنار هم‌چنین تأثیر زیادی روی برنامه‌های توسعه‌ای دارد». گزارش وزارت مبارزه با مواد مخدر حاصل بررسی‌های این وزارت در سال ۲۰۱۲ است که شامل ارزیابی‌های این وزارت در مورد کشت و تولید مواد مخدر، وضعیت افراد معتاد به مواد مخدر، تنفیذ قانون و تطبیق عدالت جنایی می‌شود.

جزئیات گزارش وزارت مبارزه با مواد مخدر ‌مربوط سال گذشته است و احتمال دارد که آمار موجود در جریان هشت ماه اخیر سال ۲۰۱۳‌ تغییر کرده باشد. اشیتا میتل، معاون اداره‌ی مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد برای افغانستان در این نشست خبری گفت که گزارش وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان نشان می‌دهد که مبارزه با مواد مخدر در افغانستان باید در سال ۲۰۱۴ میلادی ادامه یابد.

خانم میتل گفته که مبارزه با مواد مخدر برای امنیت، توسعه‌ی اقتصادی و ثبات سیاسی افغانستان مؤثر است و باید تلاش‌های منطقه‌ای در این زمینه صورت بگیرند. مواد مخدری که در افغانستان تولید می‌شود، از مسیر کشورهای شمالی ‌کشور به اروپا قاچاق می‌شود. درصدی بیش‌تر این مواد از روسیه می‌گذرد.

با این حال، این آمار در حالی پخش شد که قرار است اداره‌ی مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد تا پایان این هفته‌ گزارش سال ۲۰۱۳ وضعیت مواد مخدر در افغانستان را نشر کند. در گزارش قبلی این اداره آمده بود که حدود ۷۴ درصد تریاک دنیا در افغانستان کشت و تولید می‌شود. در کنار تهدیدهای امنیتی، میزان بلند تقاضا، درآمد بلند از مجرای خرید و فروش مواد مخدر و فعالیت گسترده‌ی قاچاق‌بران مواد مخدر هم از دیگر عوامل افزایش کشت کوکنار در افغانستان به شمار می‌رود.

مقام‌های افغان در سال گذشته بیش از ۳۰۰۰ قاچاقچی مواد مخدر را بازداشت کردند. از این میان پنج‌صد نفر قاچاق‌چیان بزرگ مواد مخدر‌ند و وزارت مبارزه با مواد مخدر می‌گوید که هشت نفر دیگر با گروه‌های تروریستی رابطه داشته‌اند.

دولت گفته است که در بخش آگاهی‌دهی عامه‌ ممانعت از کشت کوکنار و ارائه‌ی کشت بدیل نتایج نسبتا خوبی به دست آورده‌اند و این برنامه‌ها را تا ریشه‌کن کردن کوکنار در ‌کشور ادامه خواهند داد. تلاش برای تداوی افراد معتاد به مواد مخدر هم جزو دیگر برنامه‌های وزارت مبارزه با مواد مخدر ‌است، این وزارت می‌گوید، نسبت به سال گذشته‌ی میلادی عرضه‌ی خدمات برای تداوی معتادان مواد مخدر را از ۱ درصد به ۵.۹ درصد افزایش داده‌اند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *