کنفرانس بین‌المللی «تجارت با افغانستان» در دهلی جدید برگزار می‌شود

وزارت خارجه گفته است که یک کنفرانس بین‌المللی اقتصادی تحت عنوان «تجارت با افغانستان» به منظور گسترش همکاری کشورهای قلب آسیا، روزهای 27 و 28 ماه روان در دهلی نو برگزار می‌شود. جانان موسی‌زی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی کشور روز یک‌شنبه (26 عقرب‌/ 17 نوامبر) در کابل گفت که به ابتکار این وزارت و حکومت هند، کنفرانس بین‌المللی دو روزه‌ زیر نام «تجارت با افغانستان» در دهلی نو برگزار خواهد شد.
به گفته‌ی موسی‌‌زی، این کنفرانس به عنوان بخشی از همکاری‌های منطقه‌ای اقتصادی و قدم‌های اعتماد‌سازی در عرصه‌ی تجارت و سرمایه‌گذاری بین کشورهای قلب آسیا دایر می‌گردد. در این کنفرانس مقام‌های عالی‌رتبه‌ی حکومت افغانستان و سکتورهای اقتصادی ‌کشور اشتراک خواهند کرد. عمر زاخیل‌‌وال، وزیر مالیه‌ی کشور به همراه وزیر زراعت، رییس «بانک مرکزی افغانستان‌»، معاون‌های وزارت‌خانه‌های معادن، تجارت و صنایع، و انکشاف شهری شماری از اعضای هیأت اشتراک کننده‌ی افغانستان خواهند بود.
با نزدیک شدن زمان خروج کامل نیروهای ناتو از افغانستان در سال 2014، افغانستان تلاش می‌کند تا با گسترش تجارت و جذب سرمایه‌گذاری به ثبات اقتصادی و سیاسی نزدیک شود. این در حالی است که افغانستان در دهه‌ی گذشته به طور قابل توجهی به کمک‌های جهانی وابسته بوده است.
به گفته‌ی سخن‌گوی وزارت خارجه، حدود 250 تاجر و 19 سرمایه‌گذار از کشورهای منطقه و جهان نیز در کنفرانس «تجارت با افغانستان» اشتراک می‌کنند. سخن‌گوی وزارت خارجه هم‌چنان به ظرفیت‌های اقتصادی ‌کشور، به‌ویژه در عرصه‌های منابع طبیعی و زراعت اشاره کرد و خواهان سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها شد. موسی‌زی از افغانستان به عنوان «چهارراه و پل سه منطقه‌ی بزرگ آسیا» یعنی آسیای میانه، جنوب آسیا و خاور میانه یاد کرد و گفت که سرمایه‌گذاری در عرصه‌ی ترانزیت نیز یک فرصت بزرگ است.
این در حالی است که افغانستان به‌شدت از نبود زیرساخت‌هایی مانند شاهراه‌های بزرگ رنج می‌برد. پروژه‌ی «راه ابریشم نو» یکی از طرح‌هایی است که افغانستان با همکاری کشورهای آسیای میانه سعی می‌کند صنعت ترانزیت را در کشور سامان دهد. قرار است کشورهای آسیای میانه از طریق «راه ابریشم نو» به بازار کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا وصل شود. «دویچه وله»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *