WASHINGTON, DC - JUNE 30: U.S. President Barack Obama delivers remarks about the faltering immigration reform agenda to the news media with in the Rose Garden at the White House June 30, 2014 in Washington, DC. Speaker of the House John Boehner (R-OH) said today that the House of Representatives would not take up immigration reform legislation this year and Obama said he would continue to use his executive power to bolster enforcement on the southern border. (Photo by Chip Somodevilla/Getty Images)

اوباما کشته شدن اختر منصور را تأیید کرد

اطلاعات روز: باراک اوباما، رییس‌جمهور امریکا با نشر خبرنامه‌یی کشته شدن اختر منصور، رهبر گروه طالبان را در نتیجه‌ی حمله‌ی هوایی پهپاد امریکایی در بلوچستان پاکستان تایید کرد.
آقای اوباما همچنان مرگ رهبر گروه طالبان را یک اقدام مهم در راستای آوردن صلح در افغانستان دانسته و گفته که این حمله بخشی از تلاش‌ها برای «آوردن صلح و رفاه به افغانستان» است و باید به‌عنوان اهرم فشار برای آوردن طالبان به‌پای میز مذاکره و مصالحه با دولت افغانستان استفاده شود.
وزارت دفاع امریکا به روز شنبه اعلام کرد که موتر حامل ملا اختر منصور، رهبر بخش عمده‌ی گروه طالبان در ایالت بلوچستان پاکستان هدف حمله‌ی پهپاد امریکایی قرار گرفته است. پنتاگون به‌طور قطع کشته شدن اختر منصور را در این حمله تایید نکرد.
اما روز گذشته ریاست امنیت ملی افغانستان برای نخستین‌بار به‌صورت قطعی مرگ اختر منصور را تایید کرد.
امنیت ملی در اعلامیه‌یی نوشت: «اخترمحمد منصور- رهبر گروه طالبان، ساعت ۳:۴۵ بعد ازظهر روز شنبه در نتیجه‌ی حمله‌ی هوایی در منطقه‌ی دالبندین ایالت بلوچستان پاکستان از بین برده شد.»
پنتاگن روز شنبه گفته بود که این حمله به‌دستور مستقیم بارک اوباما رییس‌جمهور امریکا انجام شده است.
رییس‌جمهور امریکا اما امروز گفته است که امریکا اکنون به مرگ ملا اختر منصور یقین دارد، هرچند که مقامات فوراً مرگ او را تایید نکرده بودند، ولی اکنون به این موضوع یقین دارند.
مرگ اختر منصور فرصتی برای طالبان برای پایان دادن به جنگ طولانی افغانستان
کشته شدن اختر منصور در حالی‌ست که او بارها دعوت افغانستان برای پیوستن به روند صلح را رد کرده و همچنان بر حملات ترویستی‌اش در نقاط مختلف افغانستان تشدید بخشیده بود. در حال‌حاضر مصالحه با طالبان به بن‌بست خورده است و از این‌رو سوالی مطرح می‌شود که مرگ اختر منصور سرنوشت مصالحه با طالبان را به کجا خواهد کشاند؟
آقای اوباما مرگ اختر منصور را فرصتی برای طالبان خوانده و گفته طالبان باید از این فرصت به‌عنوان تنها راه واقعی برای پایان دادن به جنگ طولانی در افغانستان و مشارکت در روند صلح افغانستان که منجر به صلح پایدار در این کشور می‌شود، استفاده کند.
این دومین مرگ رهبران گروه طالبان است که در خاک پاکستان اتفاق می‌افتد. مرگ ملا عمر نیز در پاکستان اتفاق افتاد. اوباما گفته است که با پاکستان بر سر اهداف مشترک کار می‌کند و هرجا که تروریستان مردم را تهدید کند، نباید پناهگاه امنی برای آنان باشد.
ظاهراً امریکا مانع در برابر صلح افغانستان با گروه طالبان را از میان برداشته است. قبلاً ریاست‌جمهوری افغانستان نیز گفته بود که در صورت کشته شدن ملا اختر منصور، فرصت جدیدی برای آن‌عده از گروه‌های طالبان که تمایل به صلح دارند، فراهم شده است.
وزارت دفاع امریکا از ملا اختر منصور به‌عنوان یک مانع جدی در روند صلح افغانستان یاد کرده بود.
جان کری، وزیر خارجه‌ی امریکا نیز گفت که منصور تهدیدی علیه تلاش‌های صلح بود و او مستقیماً مخالف مذاکرات صلح و روند آشتی بود.