لویه ‌جرگه: موافقت‌نامه‌ی امنیتی با آمریکا ظرف یک‌ماه امضا شود رییس جمهور: اگر صلح و امنیت تأمین نشود، امضا نمی‌کنیم رییس لویه جرگه: اگر رییس جمهور امضا نکند، از افغانستان هجرت می‌کنم

لویه ‌جرگه‌ی مشورتی کابل که برای بحث و مشوره‌دهی بر سر توافق‌نامه‌ی امنیتی میان کابل و واشنگتن برگزار شده بود، این توافق‌نامه را با «اکثریت مطلق» تأیید کرد. لویه ‌جرگه هم‌چنین در قطع‌نامه‌ای از رییس جمهوری خواستند تا توافق‌نامه را تا آخر امسال امضا کند.
در قطع‌نامه‌ی ۳۱ ماده‌ای لویه ‌جرگه که از سوی معاونان جرگه در حضور حامد کرزی رییس جمهور خوانده شد، آمده است:
 اعضای جرگه با تأکید بر سخنرانی تاریخی رییس جمهوری افغانستان در افتتاح لویه جرگه‌ی مشورتی، مسوده‌ی موافقت‌نامه‌ی امنیتی میان افغانستان و آمریکا را تأیید می‌کنند.
 نیروهای متخلف آمریکایی حتاالامکان در دادگاه‌های آمریکا در داخل افغانستان محاکمه شوند، اما آمریکایی‌ها به هیچ‌صورت اجازه ندارند در خاک افغانستان زندان یا زندانی داشته باشند.
 سیاست خارجی افغانستان تنها براساس منافع ملی افغانستان بنیان نهاده شده و آمریکا اجازه ندارد از خاک افغانستان علیه کشور سومی استفاده کند.
 لویه‌ جرگه بر کمک آمریکا برای روند صلح افغانستان تأکید می‌کند.
 در صورتی‌که جانب آمریکا به تعهدات خود عمل نکند، افغانستان باید امتیازاتی را که در اختیار آمریکا قرار داده، پس بگیرد.
 قرارداد امنیتی میان افغانستان و آمریکا باید تا پایان امسال نهایی و امضا شود.
«مرحله‌ی تطبیق»
حامد کرزی پس از شنیدن قطع‌نامه‌ی لویه‌ جرگه گفت که برای مطمئن شدن از این که توافق‌نامه‌ی امنیتی موجب تأمین صلح و امنیت در افغانستان شود، «مرحله‌ی تطبیق» برای این توافق‌نامه باید در نظر گرفته شود. آقای کرزی گفت، باید این توافق‌نامه بلافاصله موجب تأمین صلح و امنیت در افغانستان شود، در غیر آن این توافق‌نامه را قبول ندارد.
آقای کرزی گفت: «اگر یک‌بار دیگر آمریکا به خانه‌های افغان‌ها بروند و حمله کنند، قرارداد نیست (تمام است). این‌ها (آمریکایی‌ها) باید در پایگاه‌های خود بنشینند. از امروز بازرسی خانه‌ها، تلاشی خانه‌ها و راه‌گیری از سوی آمریکا متوقف است و مردم افغانستان آزاد هستند».
او خطاب به اعضای لویه‌ جرگه گفت: «شما از من خواستید که تا یک‌ماه دیگر این موافقت‌نامه را امضا کنم. آیا تا یک ماه دیگر صلح و امنیت در افغانستان تأمین خواهد شد؟ اگر نشد مسئول کیست؟ طبعا مسئول من هستم». رییس جمهوری کشور گفت، دو درخواست مشخص از آمریکا دارد؛ «تامین صلح» و «برگزاری انتخابات شفاف». او یک‌بار دیگر گفت که بدین باور است که «تأمین صلح در افغانستان ابتدا به دست آمریکایی‌ها است و بعدا به دست پاکستانی‌ها».
آقای کرزی گفت، تجربه‌ی گشایش دفتر قطر نشان می‌دهد که باید از آمریکایی‌ها تضمین‌های لازم گرفته شود. رییس جمهور‌ در مورد انتخابات گفت: «سه روز پیش از انتخابات با سفیر آمریکا در کابل نشست داشتیم و در مورد لویه‌ جرگه و توافق‌نامه‌ی امنیتی صحبت می‌کردیم. من از سفیر آمریکا پرسیدم که چرا شما تأکید دارید که حتما موافقت‌نامه با ما امضا شود؟ چرا بعد از انتخابات امضا نمی‌کنید؟ سفیر آمریکا گفت که ما برنامه‌های خود را داریم. او گفت انتخابات شاید به دور دوم برود و در این صورت دور دوم انتخابات پنج تا شش ماه آینده به تأخیر می‌افتد. دلیل این که من گفتم انتخابات شفاف برگزار شود، از همان مجلس با سفیر آمریکا ترسیدم».
او گفت، ما می‌خواهیم تا آمریکا ضمانت کند حتا اگر انتخابات به دور دوم می‌رود، باید در زمان تعیین شده در قانون، یعنی دو هفته برگزار شود. آقای کرزی گفت، چانه‌زنی‌های خود با آمریکا را در مورد توافق‌نامه‌ی امنیتی هم‌چنان ادامه خواهد داد.
جنجال لفظی کرزی و رییس جرگه
صبغت‌الله مجددی، رییس لویه‌ جرگه‌ی مشورتی در پاسخ به سخنان حامد کرزی‌ گفت که فیصله‌ی لویه‌ جرگه این است که رییس جمهوری این توافق‌نامه را هرچه سریع‌تر امضا کند. او گفت: «رییس صاحب جمهور به ما وعده بدهد که این قرارداد را به‌زودی امضا می‌کند. اگر رییس جمهوری امضا نکند، من از افغانستان هجرت خواهم کرد. من مجبور خواهم شد در این ریش سفیدی کشور را ترک کنم. چون کسی به حرف ما گوش نمی‌کند».
آقای مجددی در واکنش به این سخنان حامد کرزی که آمریکایی‌ها از تعهدات خود سرباز خواهند زد گفت: «اگر آمریکایی‌ها از تعهدات خود سرباز زدند، با اراده‌ی مردم افغانستان مواجه خواهند بود». در جریان صحبت‌های آقای مجددی، رییس جمهور کرزی یک‌بار دیگر گفت: «آمریکا اجازه ندارد به خانه‌های‌ما برود. نمی پذیریم!»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *