ADVANCE FOR USE SUNDAY, FEB. 23, 2014 AND THEREAFTER - FILE - In this May 25, 1965 file photo, heavyweight champion Muhammad Ali stands over fallen challenger Sonny Liston, shortly after dropping Liston with a short hard right to the jaw in Lewiston, Maine. In 1964 he dropped the name Cassius Clay and adopted his Muslim name. (AP Photo/John Rooney)

قهرمان افسانه‌یی بوکس جهان درگذشت

اطلاعات روز: کاسیوس کلی، معروف به محمدعلی، قهرمان سنگین‌وزن بوکس جهان در سن 74 سالگی در اثر اختلالات تنفسی در شفاخانه‌یی در شهر فونیکس، مرکز ایالت آریزونای امریکا، درگذشت.
محمدعلی که سال‌ها از بیماری پارکینسون رنج می‌برد، چند روز قبل به علت مشکلات تنفسی راهی شفاخانه گردید و فرزندانش به روز جمعه با انتشار بیانیه‌یی از مرگش خبر دادند. او از سال 1981 بدین‌سو مبتلا به این بیماری بود.
محمدعلی در آغازین سال‌های پس از شکست طالبان در سال 2002 به‌عنوان سفیر صلح سازمان ملل متحد به افغانستان سفر کرده بود.

محمد علی در سفرش به افغانستان
محمد علی در سفرش به افغانستان

محمدعلی که در امریکا لقب «بزرگ‌ترین» را گرفت، حضورش در جنبش مدنی سیاه‌پوستان امریکا نامش را در کنار نام مارتین لوترکینگ و ملکوم ایکس، فراتر از رینگ بوکس برده بود.
از او که به‌عنوان «افسانه‌ی تکرار نشدنی در دنیای بوکس» نیز یاد می‌شود، در 17 جنوری سال 1942 در شهر لویی ویل در ایالت کنتاکی امریکا به‌دنیا آمد و در سن 12 سالگی فنون بوکس را آموخت.
وی اولین قهرمانی ملی خود را در سن 22 سالگی به‌دست آورد و در مدت سه دهه حضور در رینگ‌های بوکس جهان با شکست قهرمانان این رشته، بوکسر افسانه‌یی لقب گرفت.
محمدعلی در سال 1959 پس از قهرمانی در تورنمنت شیکاگو مسلمان شد و به «جنبش امت اسلامی»، جنبش سیاه‌پوستان مسلمان امریکا به‌رهبری وقت الیجا محمد و مالکوم ایکس پیوست.
محمدعلی در سال ۱۹۷۵ از گروه امت اسلام بیرون آمد و خود را یک مسلمان سنی پیرو عنایت‌خان، رهبر «جنبش سوفی‌گری جهانی» خواند.
محمدعلی در کنار بوکس، به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نیز پرداخت. او از مخالفان جنگ ویتنام بود و در مخالفت با این جنگ، به خدمت سربازی نرفت و به همین دلیل بازداشت شد و عناوین قهرمانی‌اش از او گرفته شد. او پیشتر در سن ۱۸ سالگی در آزمون ضریب هوشی شرکت کرده بود و با کسب تنها ۷۸ امتیاز (بسیار پایین‌تر از حداقل امتیاز لازم برای ورود به ارتش امریکا) از خدمت ارتش معاف شده بود.
کاسیوس کلی که به علت فرار از خدمت گناهکار شناخته شده بود، برای چندین سال از رفتن به رینگ بوکس دور ماند. سرانجام او به حکم قاضی اعتراض کرد و در آغاز دهه‌ی 70 میلادی به دادگاه عالی امریکا ارجاع داده شد. این دادگاه که عالی‌ترین مرجع قضایی امریکا است، حکم محکومیت وی را لغو کرد و کاخ سفید در سال 2005 بالاترین مدال افتخار را به او اهدا کرد.

muhammad-ali-punch_2856798k او در عمر ورزشی خود ۶۱ بار مبارزه کرد و در ۵۶ مبارزه پیروز شد. این بوکسر امریکایی همچنان رکورددار قهرمانی بوکس در جهان به‌شمار می‌آید.
محمدعلی کلی در آخرین بیانیه‌اش از سیاست دونالد ترامپ، نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان، در رابطه به «ممنوع الورود کردن مسلمانان به امریکا» انتقاد کرد.