سخن‌گوی کرزی: باید از توقف بازرسی خانه‌ها و آغاز مذاکرات با شورشیان مطمئن شویم

ایمل فیضی، سخن‌گوی حامد کرزی رییس جمهوری می‌گوید، آقای کرزی شرایط خود برای امضای موافقت‌نامه‌‌ی امنتی میان آمریکا و افغانستان را با سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا در میان گذاشت. آقای فیضی در گفت‌وگوی اختصاصی با حفیظ معروف، خبرنگار بی‌بی‌سی در کابل گفت، توقف عملیات بازرسی خانه‌ها از سوی نیروهای آمریکایی و آغاز جدی گفت‌وگوها با طالبان از مسایلی‌اند که آقای کرزی قبل از امضای موافقت‌نامه‌‌ برآن تأکید دارد.
آن‌گونه که آقای فیضی می‌‌گوید، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی در دیدار با آقای کرزی گفته است که آمریکا آماده است ظرف روزهای آینده موافقت‌نامه‌‌ی همکاری را امضا کند. اما به گفته‌ی آقای فیضی، حامد کرزی تأکید کرده است که او باید قبل از امضای این موافقت‌نامه‌ مطمئن شود که عملیات بازرسی خانه‌ها متوقف شده و آمریکا روند گفت‌وگو با طالبان را به صورت جدی آغاز کرده است.
ایمل فیضی در این مصاحبه تأکید می‌کند که آمریکا‌ امکانات، شرایط و توانایی‌هایی را دارد که می‌تواند روند گفت‌وگو با طالبان را آغاز کند. انتخابات آینده، یکی دیگر از محورهای گفت‌وگوهای سوزان رایس و حامد کرزی بوده است. سخن‌گوی رییس جمهوری می‌گوید، مشاوره‌ی امنیت ملی باراک اوباما در دیدارش با حامد کرزی تصریح کرده است که آمریکا از هیچ‌نامزدی در انتخابات آینده‌ی ریاست جمهوری افغانستان حمایت نخواهد کرد و اگر انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دور دوم کشیده شود، مطابق به قانون افغانستان، دور دوم انتخابات در ظرف دو هفته برگزار خواهد شد.
آقای فیضی در پاسخ به این سوال که رییس جمهور کرزی از نتیجه‌ی دیدار و گفت‌وگو با سوزان رایس راضی بوده است یانه، گفت، مذاکرات هنوز ادامه دارند و افغانستان منتظر اقدامات عملی آمریکا در زمینه‌ی توقف عملیات بازرسی خانه‌ها و آغاز روند گفت‌وگو است.
در همین حال سوزان رایس در مصاحبه با تلویزیون خصوصی طلوع گفته است: آمریکا نمی‌تواند در تأمین امنیت و صلح افغانستان و نیز آغاز مذاکره با شورشیان معجزه کند. سایت خبری طلوع به نقل از خانم رایس نوشته است: او به حامد کرزی اطمینان داده که هدف آن‌ها در تمام دوازده سال گذشته این بوده که افغان‌ها را در تأمین صلح و امنیت پایدار کمک کند و هدف موافقت‌نامه‌‌ی دوجانبه که اگر آقای کرزی آن را امضا کند نیز همین است که آمریکا را قادر می‌سازد تا به افغان‌ها در تأمین یک صلح پایدار کمک کند. اما دست‌رسی به این اهداف، یک‌شبه ممکن نیست.
خانم رایس قرار است با نمایندگانی از نهادهای مدنی کشور نیز دیدار کند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *