وزیر خارجه: ترکیه دانشگاهی به‌نام مولانا جلال‌الدین محمد بلخی در کابل تأسیس می‌کند

اطلاعات روز: صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه‌ی افغانستان می‌گوید که قرار است ترکیه دانشگاهی را در کابل به نام مولانا جلال‌الدین محمد بلخی تأسیس کند.
آقای ربانی می‌افزاید که روز پنج‌شنبه در دیدارش با وزیر خارجه‌ی ترکیه روی تأسیس این دانشگاه و موارد دیگر گفت‌وگو کرده است.
مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه‌ی ترکیه هفته‌ی گذشته به کابل آمد و با شماری از مقام‌های افغانستان دیدرا کرد.
وزیر خارجه می‌گوید که این دانشگاه در کابل مخصوص زنان است و با تأسیس آن برای شمار زیادی از دختران افغانستان سهولت ایجاد خواهد شد.
در خبرنامه‌ی وزارت خارجه هرچند از جزئیات و زمان مشخص تأسیس این دانشگاه چیزی گفته نشده است، اما تفاهم‌نامه‌ی ساخت آن میان دو کشور در ماه جدی سال گذشته در جریان سفر رییس‌جمهور غنی به ترکیه امضا شد.
وزیر خارجه همچنان می‌گوید از مقام‌های کشور ترکیه خواسته که در کنار تأسیس دانشگاه مولانا در کابل، در سال‌های آینده شمار بورسیه‌های تحصیلی‌شان را برای جوانان افغانستان نیز افزایش دهد.
به گفته‌ی آقای ربانی، ترکیه سالانه 180 بورسیه تحصیلی به دانشجویان افغانستان می‌دهد و در حال حاضر 2000 دانشجوی افغان در دانشگاه‌های ترکیه تحصیل می‌کنند.
ترکیه در بخش نظامی نیز، افسران افغانستان را آموزش می‌دهد. به گفته‌ی ربانی، طی چند سال اخیر، 2684 مرد و 1001 زن در اکادمی پولیس سیواس ترکیه آموزش‌های میان‌مدت دیده‌اند و همین اکنون نیز 110 پولیس زن در شهر انتالیای این کشور مشغول تحصیل‌اند.
همچنان 176 تن از افسران جوان افغانستان در اکادمی‌های نظامی ترکیه مشغول فراگیری تحصیلات نظامی‌اند.
خبر تأسیس دانشگاه مولانا جلال‌الدین محمد بلخی از سوی ترکیه در کابل در حالی‌ست که در روزهای گذشته، توافق ایران و ترکیه مبنی بر ثبت مثنوی مولانا به‌عنوان میراث مشترک فرهنگی این دو کشور در یونسکو خبرساز و اعتراض افغان‌ها را به دنبال داشت.
رییس‌جمهور غنی نیز در دیدارش با وزیر خارجه‌ی ترکیه در کابل در این مورد اعتراض کرده و گفته است مثنوی معنوی و سایر آثار مولانا باید به‌عنوان میراث مشترک افغانستان و ترکیه در سطح بین‌المللی ثبت شود.