حکمت‌یار: حامد کرزی پیمان امنیتی میان افغانستان و امریکا را امضا نکند

گلبدین حکمت‌یار، رهبر حزب اسلامی و از مخالفان حکومت فعلی‌ با ارسال نامه‌ای به رییس جمهور کرزی از او خواسته تا پیمان امنیتی با امریکا را امضا نکند. حکمت‌یار این نامه را به دفتر رییس جمهور کرزی فرستاده و یک کاپی آن در و‌ب‌سایت «شهادت» که مربوط به حزب اسلامی است‌ نیز نشر شده است.
در این نامه به نقل از حکمت‌یار آمده است: «خوب است که حامد کرزی‌ در پایان لحظات حکومتش‌ راه درست را در پیش گرفته و نام نیک را در تاریخ افغانستان برایش به جای گذارد». بحث روی امضای پیمان امنیتی میان افغانستان و ایالات متحده امریکا‌ از دو سال به این طرف جنجال‌بر‌انگیز بوده است. این مسئله بارها باعث تیرگی روابط کابل و واشنگتن شده است.
رییس جمهور کرزی برای بحث و تصمیم‌گیری در مورد امضای پیمان امنیتی لویه جرگه‌ی مشورتی را برگزار کرد که در آن حدود 2500 تن از طبقات مختلف مردم کشور اشتراک کردند. اعضای این جرگه پس از چهار روز بحث روی متن موافقت‌نامه‌ی امنیتی میان افغانستان و امریکا، در مورد امضای این پیمان موافقت کردند.
اما حامد کرزی‌ در روز پایانی جرگه‌ی مشورتی برای امریکا‌ به منظور امضای این پیمان شرایط جدیدی را مطرح کرد. تأمین صلح و امنیت در افغانستان، آغاز دوباره‌ی گفت‌وگوهای صلح با طالبان، آزادی زندانیان طالبان از گوانتانامو و برگزاری انتخابات «شفاف» از شر‌ط‌های تازه‌ی حامد کرزی‌اند.
مقام‌های امریکایی اما هشدار داده‌اند که اگر این سند‌ در پنج هفته‌ی آینده امضا نشود، از افغانستان خارج خواهند شد. با این حال، گلبدین حکمت‌یار، رهبر حزب اسلامی‌ با ارسال نامه‌ای از رییس جمهور کرزی خواسته که بر شرایط خود در مورد امضای پیمان امنیتی میان افغانستان و امریکا‌ پا‌فشاری کند.
او هم‌چنان در این نامه‌ به حامد کرزی گفته است که از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان پس از سال 2014‌ هیچ‌هراسی نداشته باشد. در این نامه به نقل از حکمت‌یار گفته شده است: «در مورد این که امریکا پس از سال 2014 نیروهای خود را از افغانستان به‌طور کامل خارج می‌کند، کرزی هیچ‌ترس و نگرانی نداشته باشد».
او هم‌چنان از حامد کرزی خواسته است که مشوره‌ی برخی اشخاصی که باور دارند‌ بعد از خروج نیروهای خارجی در کشور بحران می‌آید‌ را نپذیرد. حکمت‌یار‌ تأکید کرده است که با موجودیت نیروهای امریکا و ناتو در افغانستان، امنیت در کشور برقرار نخواهد شد. «پژواک»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *