رييس مجلس سنا: با امضاى موافقت‌نامه‌ی امنيتى مخالفم

رييس مجلس سنا‌ مخالفت خود را در مورد امضاى سند امنيتى بين افغانستان و امريکا اعلام کرد. فضل هادى مسلم‌يار، رييس مجلس سنا‌ در نشست خبرى دیروز در کابل گفت که نه تنها با امضاى سند امنیتی مخالف است، بلکه با شخصی هم که از عربستان سعودی که مسلمان است، اگر با تفنگ به افغانستان بیاید، مخالف است.
وی افزود: «شخصاً خودم طرف‌دار امضاى سند امنيتى نیستم، اما در مورد سایر اعضاى مجلس سنا چیزی گفته نمی‌توانم». مسلم‌يار از حکومت امریکا و افغانستان خواست که به تعهدات خویش پابند باشند و این سند را گُنگ نگذارند. اما وی تصريح کرد که با داشتن پیمان استراتژیک با امریکا مخالف نيست، بلکه می‌خواهد که افغانستان با تمام دنیا ارتباط خوب داشته باشد.
لویه جرگه‌ی مشورتی‌ هفته‌ی گذشته سند امنیتی با امریکا را بعد از یک سلسه پیش‌نهادها تأیید کرد و از رییس جمهور کرزی خواست که اين سند را در شش هفته‌ی آینده‌ امضا کند. اما رییس جمهور کرزی‌ در روز اخیر جرگه اعلام کرد که امریکا‌ اگر از برگزاری انتخابات شفاف، متوقف‌سازی عملیات بر خانه‌های مردم، آوردن امنیت و ‌فراهم کردن زمینه‌ی مذاکره با مخالفان مسلح‌ ضمانت بدهد، این سند را امضا خواهد کرد، در غيرآن، حکومت جدید بعد از انتخابات آن را امضا خواهد نمود. امریکا هشدار داده که اگر این سند‌ در پنج هفته‌ی آینده امضا نشود، از افغانستان خارج خواهد شد.
رييس مجلس سنا در این نشست خبرى‌ آرزوی قوی شدن و پیش‌رفت نیروهای نظامی کشور را کرد و افزود که امید است در آینده‌ خود افغان‌ها بتوانند نظام را به دست بگیرند و نه تنها در کشور خود امنیت بیاورند، بلکه به سایر کشورها نیز کمک نمایند. وی گفت که چندی پیش‌ حمله‌ی پاکستان بر مناطق سرحدى ولايت کنر، برای تمام مردم تشویش خلق کرد‌ و به‌خاطر از بین بردن اين تشویش، باید با امریکا به‌وضاحت صحبت شود تا در آینده همه‌چیز روشن باشد و پس از آن‌ شورای ملی تصمیم خواهد گرفت. «پژواک»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *