وزارت صحت عامه: حدود پنج هزار نفر در افغانستان به بیماری ایدز مبتلا هستند

مسئولان وزارت صحت عامه روز یک‌شنبه اعلام کردند که بیماری ایدز (اچ‌آی‌وی) در افغانستان در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است. آنان می‌گویند که در حدود پنج هزار نفر در کشور به بیماری ایدز (اچ‌آی‌وی) مبتلا هستند.
د‌کتر ناجیه طارق، معاون عرضه‌ی خدمات صحی وزارت صحت عامه روز ‌یک‌شنبه‌ در نشست تجلیل از روز جهانی ایدز گفت: «ایدز تنها مشکل صحی نیست، بلکه به عنوان معضل اجتماعی، اقتصادی و منطقه‌ای نیز شناخته شده است». خانم طارق گفت که شمار مبتلایان به بیماری ایدز در افغانستان نسبت به کشورهای دیگر، به‌خصوص کشورهای همسایه بسیار پایین است، اما به گفته‌ی او، نباید بیماری ایدز را در افغانستان دست‌کم گرفت.
معاون وزارت صحت عامه‌ی کشور تأکید کرد که عوامل بی‌شماری وجود دارند که باعث افزایش و انتشار این ویروس در کشور می‌شوند. او افزود که کشت، استعمال و قاچاق مواد مخدر، فقر، سرحدات باز، مشکلات اقتصادی، پایین بودن سطح سواد، مهاجرت‌های داخلی و خارجی، زرقیات و تطبیق خون غیر‌مصئون از عوامل افزایش ویروس ایدز در کشورند.
او می‌گوید که وزارت صحت عامه کشور تلاش می‌کند تا با راه‌اندازی برنامه‌های وقایه‌ای از بروز بیش‌تر این بیماری جلو‌گیری کند.
مداوا موثر است
امسال روز جهانی مبارزه با اچ‌آی‌وی با شعار «تداوی اچ‌آی‌وی مؤثر است! تداوی بیشتر، تداوی بهتر!» تجلیل شد. طبق گزارش سازمان ملل برای ایدز، بیش از ۴۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به اچ‌آی‌وی هستند که نیم آنان را زنان تشکیل می‌دهند.
ایدز یا اچ‌آی‌وی‌ بیماری ویروسی است که سیستم دفاعی بدن را از بین می‌برد. با این حال، دکتر فدا محمد پیکان، رییس برنامه‌ی ملی کنترول ایدز افغانستان می‌گوید که در جهان حدود هفتاد درصد بیماری ایدز از طریق مقاربت‌های جنسی نامصئون، بیست درصد از طریق خون آلوده و ده درصد از طریق مادر بیمار به کودک انتقال پیدا می‌کند.
آقای پیکان می‌گوید که تاکنون ۱۵۲۹ واقعه‌ی مثبت ایدز در افغانستان ثبت شده است. به گفته‌ی او، با توجه به برآورد موجودیت پنج هزار واقعه‌ی مثبت این بیماری در کشور، تاکنون بیش از سی درصد افرادی که به بیماری ایدز در کشور مبتلا هستند، شناسایی شده‌اند.
بر‌اساس اطلاعات وزارت صحت عامه، در سال ۱۳۹۰ دو صد و پنجاه هزار نفر و در سال ۱۳۹۱ سه‌ صد هزار نفر آزمایش خون دادند تا از در مورد این که ایدز دارند یا نه، آگاهی پیدا کنند. به گفته‌ی آقای پیکان، میزان شناسایی افراد مبتلا به ایدز در پاکستان پنج درصد و در ایران ۲۵ درصد است و افغانستان نسبت به این کشورها در شناسایی این بیماری در افراد، پیش‌تاز بوده است.
به گفته‌ی او، در افغانستان زرقیات غیرمصئون، به‌ویژه در بین معتادان، مهم‌ترین عامل این بیماری است. افغانستان بیش از یک میلیون معتاد دارد که به گفته‌ی آقای پیکان، تنها ۵۵۰۰ معتاد زیر پوشش وزارت صحت قرار دارند. بیماری ایدز تاکنون در ۱۹۶ کشور جهان دیده شده است. «بخدی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *