بانوی اول: مواد مخدر همچون طوفان، اما خاموشانه جامعه را به سوی تباهی می‌برد

اطلاعات روز: رولاغنی، بانوی اول کشور امروز در همایش زنان به مناسبت «روز همبستگی جهانی و هفته‌ی بسیج ملی علیه مواد مخدر» گفت که مواد مخدر همچون طوفان اما خاموشانه جامعه را به سوی تباهی می‌برد.
این برنامه از سوی وزارت مبارزه با مواد مخدر برگزار شده و همچنان این وزارت تیم‌های سیاری را نیز ایجاد کرده که در میان مردم در مورد اضرار مواد مخدر آگاهی‌دهی می‌کنند.
خانم غنی افزود امروز به‌خاطر موضوع مهمی که زندگی فرزندان و مردم ما را تهدید می‌کند این‌جا جمع شده‌ایم و مسئولیت ایمانی و وجدانی ما ایجاب می‌کند که برای مبارزه با این پدیده‌ سعی و تلاش کنیم.
او از تمام اقشار جامعه خواست که برای مبارزه با مواد مخدر بسیج شوند چون، اعتیاد فقیر و پولدار نمی‌شناسد.
بانوی اول کشور گفت باید موضوع مواد مخدر به‌عنوان گفتمان ملی در سطح جامعه مطرح شود تا یک راه حل همه‌جانبه و ملی به‌خاطر مبارزه علیه این پدیده پیدا شود.

از 3.5 میلیون معتاد در افغانستان 850 هزار تن آنان را زنان تشکیل می‌دهند
افغانستان بزرگترین کشور کشت و تولیدکننده‌ی مواد مخدر در جهان است که تقریباً 90 درصد مواد مخدر جهان از این کشور تأمین می‌شود.
سلامت عظیمی، وزیر مبارزه علیه مواد مخدر در این همایش گفت افغانستان یکی از کشورهای آسیب‌پذیر کشت، قاچاق و استفاده‌ی مواد مخدر است که حدود 3.5 میلیون نفر در کشور از مواد مخدر استفاده می‌کنند.
به گفته‌ی خانم عظیمی، از مجموع افراد مصرف‌کننده‌ی مواد مخدر، 850 هزار تن آنان را زنان و 110 هزار تن را کودکان تشکیل می‌دهند.
او معضل مواد مخدر را یکی از پیچیده‌ترین مشکلات جهانی خواند که عوامل گوناگونی از جمله فقر، بیکاری، ناامنی و مسایل زیاد دیگر سبب آن شده است.

همایش زنان به مناسبت «روز همبستگی جهانی و هفته‌ی بسیج ملی علیه مواد مخدر» از سوی وزارت مبارزه با مواد مخدر برگزار شده بود
همایش زنان به مناسبت «روز همبستگی جهانی و هفته‌ی بسیج ملی علیه مواد مخدر» از سوی وزارت مبارزه با مواد مخدر برگزار شده بود

در افغانستان گروه‌های مسلح مخالف دولت بیشترین سود را از کشت و تولید مواد مخدر می‌برند. بزرگترین منبع درآمد گروه طالبان نیز مواد مخدر است. سرور دانش معاون دوم رییس‌جمهور روز یک‌شنبه در نخستین روز این همایش گفت که افغانستان بیش از هر کشور دیگر از مواد مخدر آسیب دیده و بُعد خطرناک‌تر آن برای دولت و ملت افغانستان این است که این پدیده بودجه‌ی جنگ تحمیلی علیه مردم افغانستان را تأمین می‌کند.