زورمندان مانع اجرای برنامهی آمارگیری در شهر کابل می‌شوند

حسیب‌الله موحد، سرپرست احصائیهی مرکزی اعلام کرد که آمارگیری اقتصادی-اجتماعی و سرشماری جمعیت شهر کابل از سه روز قبل آغاز شده، ولی زورمندان در این شهر در روند آمار‌گیری مشکل ایجاد کرده و مانع اجرای این برنامه می‌شوند.
او روز سه‌شنبه گفت که این افراد که اغلب جزو مقامهای ارشد دولت به حساب می‌آیند، خود در روند آمارگیری مشارکت نکرده و حتا کارمندان این اداره را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند. آقای موحد با اشاره به این که برای همکاری تمام شهروندان شهر کابل اطلاع‌رسانی لازم انجام شده، گفت: «ادارهی مرکزی آمار افغانستان از طریق نهادهای ریاست جمهوری به افراد ارشد دولتی و نمایندگان شورای ملی افغانستان رسما اطلاع داده تا با کارمندان این اداره همکاری کنند، ولی آنان همکاری لازم را نداشته‌اند».
او افزود که متأسفانه روند کلی در افغانستان به گونه‌ای است که افراد قدرتمند اغلب قانون را در این کشور نقض می‌کنند. سر پرست ادارهی احصائیه اعلام کرد که برای کاهش خطر امنیتی، آمارگیران کارت‌های ویژه و لباسهای مخصوص دارند، ولی بازهم افراد زورمند با آنها همکاری نکرده‌اند.
آقای موحد توضیح داد که نگرانی‌های امنیتی، مخالف بودن تعدادی از افراد با آمارگیری و ارزش ندادن به این روند، باعث عدم همکاری زورمندان با این برنامه شده است. او با اشاره به این که این افراد در حدود یک درصد از ساکنان شهر کابل را تشکیل می‌دهند، تأکید کرد که «برای داشتن ارقام قابل اعتماد، بار دیگر از تمام نهادها و به‌خصوص افراد روزمند می‌خواهیم که با این روند همکاری نموده و ۱۵ دقیقه وقت خود را به این برنامهی ملی اختصاص دهند».
او افزود که اکنون حدود ۵ هزار نفر در شهر کابل مشغول آمارگیری هستند و برای اجرایی شدن درست این طرح، تلاش شده تا کارمندان از مردم محل استخدام شوند تا همکاری با آنان بیشتر باشد. آقای موحد توضیح داد که در این آمارگیری ارقام و معلومات دقیق دربارهی تعداد خانوارها، وضعیت زندگی، جنسیت، حالت مدنی، رده‌های سنی، سطح آموزش و سواد، دسترسی به تسهیلات بهداشتی، باروری مادران، مرگ‌و‌میر، زاد و ولد، مرگ‌و‌میر کودکان، میزان اشتغال، بی‌کاری، مهاجرت، دسترسی به آب آشامیدنی، بهداشت محیط، مالکیت واحد مسکونی، وضعیت مسکن، نوع مواد ساختمانی به کار رفته در ساختمان‌ها و موارد دیگر معلومات جمع‌آوری می‌شود.
شماری از افراد بلند‌پایهی دولتی و زورمندان، شاید حاضر نباشند اطلاعات دقیقی از میزان سرمایه، درآمد و دارایی‌های منقول و غیر‌منقول خود را ثبت کنند. سرپرست ادارهی مرکزی آمار هدف از این آمارگیری را برنامه‌ریزی و سیاست‌گذارای‌های لازم اقتصادی و اجتماعی برای رفع مشکلات شهر کابل اعلام کرد.
سرپرست ادارهی احصائیه‌ی کشور گفت که آمارگیری اقتصادی‌‌–‌اجتماعی و سرشماری شهر کابل قرار است ۴۵ روز ادامه یابد و حدود ۵ هزار نفر در اجرای این طرح مشغول‌اند. مسئولان اداره مرکزی آمار می‌گویند، این طرح بخشی از روند آمارگیری سراسری افغانستان است که از سال ۲۰۱۲ شروع شده و تاکنون در ولایت‌های بامیان، غور و دایکندی کامل شده و اکنون به کابل رسیده است.
آقای موحد تأکید کرد که روند آمارگیری از سراسر افغانستان در صورتی‌که بودجهی لازم از سوی کمک کننده‌های بین‌المللی و دولت افغانستان تأمین شود، تا سال ۲۰۱۶ به پایان خواهد رسید. او افزود که قبل از آمارگیری خانه به خانه در شهر کابل ادارهی مرکزی آمار نقشه‌برداری ماهواره‌ای را از تمام شهر انجام داده است. پیش از این در کشور هیچ‌سرشماری دقیق و مورد قبولی صورت نگرفته است.
اولین و آخرین بار در سال ۱۳۵۸، بیش از ۶۰ درصد جمعیت کشور سرشماری شد و بقیهی جمعیت را بر‌اساس آن تخمین زدند و در نتیجه، آمار جمعیت بین ۱۳ تا ۱۴ میلیون نفر اعلام شد. چندی قبل نیز ادارهی مرکزی احصائیه، آمار تخمینی جمعیت کشور را ۲۷ میلیون و 500 هزار نفر اعلام کرد. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *