سیگار: تنها 65 درصد خاک افغانستان در کنترل حکومت است

اطلاعات روز: اداره‌ی بازرسی امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش تازه‌ی می‌گوید که حکومت افغانستان تنها بر 65 درصد خاک این کشور کنترل دارد.
سیگار در این گزارش که روز جمعه منتشر کرده، به نقل از اطلاعات تهیه شده از سوی نیروهای امریکایی نوشته که مناطق زیر «کنترل یا نفوذ» دولت از 70.5 درصد در اواخر جنوری امسال به 65.6 درصد در اواخر ماه می کاهش یافته است.
براساس این گزارش، حکومت از حدود ۴۰۰ ولسوالی در کل کشور، کنترل ۱۹ ولسوالی را از دست داده است.
به نقل از دویچه وله، در این گزارش به نقل از نیروهای امریکایی گفته شده است که نظامیان افغان کنترل این مناطق را به‌دلیلی از دست داده‌اند که آن‌ها از مناطقی با اولویت پایین «برای انجام عملیات‌های تهاجمی، به دست گرفتن ابتکار عمل و حفظ آن، استفاده از فرصت‌ها و تحکیم دست‌آوردهای تاکتیکی» به دیگر مناطق مستقر شده‌اند.
در این ارتباط جنرال جان نیکلسون، فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گفته است که بسیاری جاهای زیر کنترل طالبان مناطق روستایی اند. او روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس ویدیویی به پنتاگن گفته: «آن‌ها (طالبان) به این باور اند که می‌توانند مناطقی را تصرف کرده و نگهدارند، اما این کار را نتوانسته‌اند.»
مقام‌های کشور تاهنوز در رابطه به این گزارش ابراز نظر نکرده‌اند.
در ماه دلو سال گذشته سیگار در گزارش خود گفت که طالبان 30 درصد خاک افغانستان را در کنترل دارند. این گزارش نشان می‌داد که گروه طالبان بر مناطق بیشتری از افغانستان نسبت به دیگر سال‌های پس از سقوط حاکمیت این گروه در سال ٢٠٠١، نفوذ یا کنترل دارد.
آن زمان حکومت افغانستان گزارش سیگار را نادرست خواند. سید ظفر هاشمی، معاون سخن‌گوی رییس‌جمهور گفته بود که شدت جنگ سال1394 بی‌سابقه بود و این به آن معنا نیست که طالبان قادر شده باشند فیصدی بیشتر خاک افغانستان را در کنترل بگیرند.
همچنان یک گزارش «مرکز همکاری بین‌المللی» به ماموریت ملل متحد که اوایل امسال نشر شد، نشان می‌داد که حکومت افغانستان در سال ۲۰۱۵ به ۶۱ درصد ولسوالی‌ها دسترسی داشته است، در حالی‌که در سال ۲۰۱۰ به ۶۷ درصد ولسوالی‌ها دسترسی داشت.
پانزده سال بعد از حضور نظامی ایالات متحده امریکا و نیروهای ناتو علیه گروه طالبان و القاعده در افغانستان، شورشیان طالبان حالا بیشتر از هر زمان دیگری بعد از سال ۲۰۰۱ مناطق بیشتری را تحت کنترل خود دارند.