همکاری پاکستان در روند تلاش‌های صلح افغانستان در حال شکل‌گیری است

شورای عالی صلح می‌گوید که ایجاد یک چارچوب برای همکاری‌های عملی پاکستان در روند تلاش‌های صلح کشور در حال شکل‌گیری است. هر‌چند پیش از این شک و تردید‌هایی در خصوص همکاری پاکستان در روند تلاش‌های صلح افغانستان و‌جود داشتند، اما شورای عالی صلح حالا می‌گوید که مقام‌های پاکستانی اقدامات عملی را در این زمینه آغاز کرده‌اند.
معصوم استانکزی، رییس دبیرخانه‌ی این شورا می‌گوید که پاکستان اکنون پی برده که نا‌امنی در افغانستان به زیان آن کشور نیز است و به همین خاطر حالا می‌خواهد ‌طالبان را برای مذاکرات صلح ترغیب کند. آقای استانکزی روز شنبه در یک مصاحبه‌ی اختصاصی با رادیو آزادی گفت که اراده‌ی کنونی سیاسی پاکستان، آغاز گام‌های عملی برای تأمین صلح است: «‌زمانی دو کشور می‌توانند به همکاری اصلی برسند که اصل مشکل را درک کنند و بیبینند که منافع دو طرف در کجا با هم‌دیگر در تعادل می‌آیند. همین اراده‌ی سیاسی که هم در پاکستان و هم در افغانستان در حال شکل‌گیری است، من این موضوع را به حیث یک آغاز اراده‌ی سیاسی به خاطر برداشتن گام‌های عملی می‌بینم».
به گفته‌ی آقای استانکزی، پاکستان هم‌چنان پذیرفته است که برای از بین بردن مراکز تروریزم در داخل این کشور اقدام می‌کند. رییس جمهور کرزی هفته‌ی گذشته با نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در کابل روی این مسئله صحبت کردند که چگونه تلاش‌های جاری صلح در افغانستان جنبه‌ی عملی را به خود بگیرد.
پاکستان بیش‌تر از یک‌ماه پیش به خاطر همکاری با تلاش‌های صلح افغانستان ملا عبدالغنی برادر، فرد شماره دوم طالبان را از زندان رها کرد. اما رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح می‌گوید که وی هنوز هم کاملاً آزاد نشده، از یک بیماری هم رنج می‌برد و نمی‌تواند به صورت فوری در تلاش‌های صلح نقش ایفا کند:
«تنها مقصد این نبوده که یک هیأت کلان برود، ‌کسی که تازه از بندی‌خانه نیمکله آزادی شده باشد و باز هم مریض باشد و ما از او توقع کنیم که تمام مشکل افغانستان را حل می‌کند. به حیث یک فرد، به حیث یک افغان می‌تواند نقش مثبت را در این پروسه بازی بکند، اما برای یک آدم از لحاظ روانی و فیزیکی باید فرصتی داده شود که او بتواند این نقش را بازی ‌کند».
هر چند تا حالا طالبان مسلح نپذیرفته‌اند که حاضر به مذاکرات صلح با حکومت افغانستان‌اند، اما آقای استانکزی باور دارد که طالبان در عقب پرده خواهان پایان جنگ جاری در کشور می‌باشند: «‌در افغانستان کسی را پیدا نخواهید کرد که بگوید من مخالف صلح هستم، یا مخالف گفت‌وگو‌های صلح باشد. اما متأسفانه مشکل در این‌جا‌ست، تا زمانی که در موقف‌های سیاسی سمبولیک یک پیشرفت درست صورت نگیرد، این همیشه وجود خواهد داشت. این یکی از خصوصیات پروسه‌ی صلح در تمام دنیا است که به گونه‌ی عام تمام مردم بر موقف و شرایط خود ایستاد می‌باشند. اما در عقب دروازه‌های بسته همه‌ی مردم بحث می‌کنند که چگونه این بن‌بست را بشکنند».
پاکستان از چند سال به این طرف تعهد کرده که با استفاده از نفوذ‌ش بر طالبان، به نفع افغانستان کار می‌کند. اما این که وعده‌های تازه‌ی نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان و حکومت او در زمینه‌ی برقراری صلح در افغانستان چه زمانی به نتیجه می‌رسند، پیش‌گویی آن در حال حاضر کار دشواری است. «رادیو آزادی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *