بودجه‌ی مالی 1393 به مجلس نمایندگان ارائه شد

اطلاعات روز: عمر زاخیل‌وال، وزیر مالیه دیروز با معرفی طرح بودجه‌ی مالی 1393 در مجلس نمایندگان، مجموع بودجه‌ی مالی سال جدید را 444.2 میلیارد افغانی عنوان کرد. به گفته‌ی آقای زاخیل‌وال، از این مبلغ 273.9 میلیارد افغانی بودجه‌ی عادی و 169.3 میلیارد افغانی بودجه‌ی انکشافی را شامل می‌گردد.
وزیر مالیه که در مجلس نمایندگان صحبت می‌کرد، گفت: با توجه به خروج نیروهای خارجی از افغانستان در سال 2014 و تأمین امنیت توسط نیروهای امنیتی داخلی و برگزاری انتخابات در همین سال، تلاش شده است تا بودجه‌ی مالی سال جدید مناسب با دهه‌ی تحول تدو‌ین گردد. وی افزود، در بودجه‌ی سال 93 بر بخش‌های زراعت، امنیت، صحت و ساخت زیربناها بیش‌تر توجه گردیده است.
اما نمایندگان مجلس با اعتراض به تدو‌ین بودجه‌ی مالی 1393، آن را غیر‌عادلانه و نامتوازن خوانده، می‌گویند که علاوه براین که قسمت اعظم بودجه‌ی مالی سال جدید، بودجه‌ی انتقالی می‌باشد، اما در این بودجه توازن بین ولایات در نظر گرفته نشده و تخصیص بودجه نه براساس نیازمندی، بلکه بر مبنی سمتی در نظر گرفته شده است. شماری از این نمایندگان با بی‌شرمانه خواندن طرح بودجه‌ی مالی 1393، آن را مغایر با احکام قانون خوانده، می‌گویند، تازمانی که بودجه براساس قانون، متوازن و مطابق با نیازمندی‌های ولایات تدو‌ین نگردد، مورد تأیید آنان قرار نخواهد گرفت.
بودجه‌ی مالی 1393 هفته‌ی گذشته توسط مجلس سنا تأیید و روانه‌ی مجلس نمایندگان گردید. براساس قانون، طرح بودجه پس از تصویب شورای ملی به منظور توشیح به ریاست جمهوری فرستاده خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *