حامد کرزی برای شرکت در مراسم یادبود ماندلا رهسپار آفریقای جنوبی شد

حامد کرزی رییس جمهور برای شرکت در مراسم یادبود نلسون ماندلا، رهبر مبارزات ضد تبعیض نژادی آفریقای جنوبی، عازم ژوهانسبورگ شد. دفتر رییس جمهوری کشور دیروز (دوشنبه، ۱۸ قوس‌) در وب‌سایت خود نوشت که حامد کرزی کابل را به قصد ژوهانسبورگ ترک کرده است.
در خبری که این وب‌سایت منتشر کرده، آمده که قرار است آقای کرزی در کنار سایر رهبران جهان، به «رییس جمهور پیشین آفریقای جنوبی و مبارز بزرگ ضد‌استعمار و تبعیض نژادی»، ادای احترام کند. ماندلا روز پنج‌شنبه گذشته درگذشت و مرگ او سرخط خبرهای رسانه‎های سراسر جهان قرار گرفت. قرار است رهبران ده‌ها کشور جهان و از جمله باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در مراسم یادبود آقای ماندلا شرکت کنند.
این مراسم از امروز سه‌شنبه، دهم دسامبر شروع می‌شود و قرار است یک هفته ادامه یابد. در این یک هفته پیکر آقای ماندلا برای ادای احترام در محل خاصی نگه‌داری می‌شود. مراسم رسمی خاک‌سپاری آقای ماندلا یک‌شنبه، ۱۵ دسامبر برگزار خواهد شد.
حضور حامد کرزی در این مراسم در زمانی که جنجال‎های قومی در کشور‌ داغ است، از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است. این روزها در رسانه‎ها و محافل سیاسی کشور این سوال مطرح است که چگونه می‎شود از روش ماندلا برای حل مسایل نژادی در آفریقای جنوبی، در حل اختلاف‎های قومی در افغانستان استفاده کرد.
آقای کرزی پس از درگذشت نلسون ماندلا، در پیامی گفت که «نلسون ماندلا در زندگی مردم عادی سیاه‎پوستان آفریقای جنوبی و اعاده‌ی حقوق‌شان تغییر دایمی به وجود آورد» و با مبارزه علیه تبعیض نژادی، «الهام‌بخش» رهبران جهان شد.
نلسون ماندلا در جریان مبارزاتش ۲۷ سال در زندان بود و پس از آزادی و به دست گرفتن قدرت در آفریقای جنوبی، دشمنان سابق خود را بخشید و به عنوان رییس جمهوری، تمامی تلاش خود را برای آشتی و وفاق ملی و هم‌زیستی و همکاری تمامی نژادها در کشورش به کار گرفت.
با وجود تاریخ خشونت‌آمیز رژیم آپارتاید، امروزه از آفریقای جنوبی به عنوان یکی از دموکراسی‎های موفق جهان نام برده می‎شود. این کشور یکی از اعضای گروه «بریکس»، کشورهای برخوردار از رشد سریع و چشم‌انداز روشن اقتصادی است. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *