وزیر معارف: افغانستان الگویی برای جهان است

اطلاعات روز: در حالی که شماری از سناتوران در مجلس سنا از عدم پیشرفت پروژه‌ها، عدم توازن در امر آموزش، نبود استادان مسلکی و توظیف افراد بدون در نظر گرفتن شایستگی آنان در بست‌های مختلف وزارت معارف شکایت دارند، اما فاروق وردک، وزیر معارف می‌گوید، افغانستان در عرصه‌ی معارف می‌تواند بهترین الگو‌ برای جهان باشد.
وی با اشاره به فعالیت‌های وزارت معارف در سال‌های گذشته و وضعیت اقتصادی-امنیتی کشور افزود: باوجود این که ما در عرصه‌ی معارف با چالش‌های جدی روبه‌رو هستیم، اما پیشرفت در این عرصه در سال‌های گذشته چشم‌گیر بوده است. آقای وردک که در مجلس سنا صحبت می‌کرد، با اشاره به دخالت شماری از سناتوران در وظایف این وزارت گفت، 65 هزار عالم دینی با وجود این که ادعا می‌کنند که در کجا و کجا درس خوانده‌اند، اما فاقد هرگونه مدارک تحصیل می‌باشند، ولی زمانی که این وزارت می‌خواهد از آنان امتحان اخذ نماید، با دخالت سناتوران مواجه می‌گردد.
آقای وردک در حالی از کارکردهای وزارت معارف دفاع می‌کند که به گفته‌ی شماری از سناتوران، دانش‌آموزان در برخی از ولایت‌های کشور حتا از داشتن ابتدایی‌ترین امکانات درسی نیز محروم می‌باشند. به گفته‌ی این سناتوران، دانش‌آموزان در این ولایت‌ها علاوه براین که برای درس خواندن خیمه هم در اختیار ندارند و در فضای آزاد مصروف آموزش هستند، اما لوازم ابتدایی آموزشی چون تباشیر و تخته نیز در اختیار آنان قرار داده نشده‌اند.
عبیدالله عبید، وزیر تحصیلات عالی نیز که برای توضیح در مورد فعالیت‌های این وزارت به مجلس سنا خواسته شده بود، گفت: در کانکور سال 1393 درحدود 250 هزار شرکت کننده تخمین زده شده که از این میان 57 هزار نفر در دانشگاه‌های دولتی روزانه، 13 هزار نفر شبانه، 1000 نفر آمادگی و 60 هزار نفر نیز در مؤسسات دولتی نیمه عالی جذب خواهند شد. به گفته‌ی آقای عبید، این وزارت هم‌چنان تلاش می‌کند تا تعدادی از این شرکت کنندگان کانکور را در مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی به طور رایگان جذب نماید.
وی هم‌چنان در پاسخ به سوال سناتوران پیرامون تأخیر در برگزاری کانکور در ولایت‌های کشور و چگونگی اخذ امتحان افزود: کانکور 93 در دو ولایت کشور گرفته شده و در دیگر ولایات نیز در حال انجام گرفتن می‌باشد. آقای عبید افزود: وزارت تحصیلات عالی درنظر دارد تا به منظور هرچه سالم‌تر برگزار شدن کانکور 93 از قوانین خاصی، از جمله جلوگیری از تقلبات توسط مسیج یا بلوتوث نیز استفاده نماید. وزیر تحصیلات عالی مراکز برگزاری امتحان کانکور در ولایت‌های کشور را 38 حوزه عنوان نمود و افزود: این حوزه‌ها در 34 ولایت کشور تقسیم شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *