وزیر صحت عامه: سالانه 1700 زن مبتلا به سرطان پستان جان می‌دهند

اطلاعات روز: فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه کشور می‌گوید به‌صورت تخمینی سالانه حدود 20 هزار نفر در کشور به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند که از این میان 3500 مورد آن سرطان پستان می‌باشد.
آقای فیروز که در مراسم «کمپاین آگاهی‌دهی سرطان سینه» امروز صحبت می‌کرد گفت حدود 15 هزار نفر مبتلا به سرطان جان‌های خود را از دست می‌دهند که 1700 واقعه‌ی آن شامل سرطان پستان می‌شود.
نظر به گزارش سازمان صحی جهان، همه ساله به‌طور اوسط از هر هشت زن یکی از آنان دچار سرطان پستان می‌شود که یکی از مهم‌ترین اسباب جهانی مرگ و میر زنان در سن 40 الی 55 سالگی می‌باشد.
وزیر صحت عامه در این نشست تاکید کرد که بیماری سرطان پستان اگر به موقع تشخیص شود قابل تداوی است اما پایین بودن سطح آگاهی در مورد آن، مانع تشخیص به موقع این بیماری در کشور می‌شود.
آقای فیروز چاقی، نداشتن تمرینات بدنی، نوشیدن مشروبات الکلی، قاعدگی در سنین پایین، حاملگی در سنین بالا و یا حامله نشدن را از عوامل بلند بردن خطر ابتلا به سرطان پستان عنوان کرد.

وزارت صحت عامه امروز کمپاین آگاهی‌دهی را به‌منظور تشخیص به موقع و تداوی واقعات سرطان پستان راه‌اندازی نمود
وزارت صحت عامه امروز کمپاین آگاهی‌دهی را به‌منظور تشخیص به موقع و تداوی واقعات سرطان پستان راه‌اندازی نمود

به نقل از خبرنامه وزارت صحت عامه، آقای فیروز نداشتن معلومات کافی را در مورد علایم سرطان پستان یکی از عوامل عمده در راستای عدم تشخیص به موقع این نوع سرطان دانسته و می‌گوید که وزارت صحت عامه بر اساس استراتژی ملی صحت باروری متعهد است تا واقعات سرطان پستان و عنق رحم را از طریق بلند بردن سطح آگاهی مردم به خصوص خانم‌ها و تقویت دانش و مهارت‌های عرضه کنندگان خدمات صحی در مورد تشخیص و اهتمامات سرطان‌ها کاهش دهد.
وزیر صحت عامه گفت که اکنون دو مرکز تشخیص و تداوی سرطان در کابل و هرات وجود دارد.
همچنان خبرنامه‌ی وزارت صحت عامه نوشته است که این وزارت طی سال جاری با همکاری بنیاد مبارزه با سرطان در افغانستان یک مرکز تشخیص سرطان را در شفاخانه جمهوریت به‌منظور فراهم نمودن زمینه تشخیص این بیماری ایجاد نموده است.

فرهاد دریا: سنت‌ها در افغانستان مانع بزرگ در راه تشخیص سرطان پستان است
فرهاد دریا، هنرمند و سفیر مبارزه با سرطان در افغانستان که در مراسم «کمپاین آگاهی‌دهی سرطان سینه» صحبت می‌کرد گفت مشکل مبارزه با سرطان پستان در افغانستان تنها نبود امکانات برای تشخیص و تداوی نه بلکه مشکل بزرگ‌تر سنت و فرهنگ است.
آقای دریا گفت در جامعه افغانستان ذکر نام اعضای بدن زنان به هر دلیلی که باشد، تابو و گناه است و این نشان می‌دهد که عمق این مشکل در کجا است.

به گفته‌ی فرهاد دریا مشکل مبارزه با سرطان پستان در افغانستان تنها نبود امکانات برای تشخیص و تداوی نه بلکه مشکل بزرگ‌تر سنت و فرهنگ است
به گفته‌ی فرهاد دریا مشکل مبارزه با سرطان پستان در افغانستان تنها نبود امکانات برای تشخیص و تداوی نه بلکه مشکل بزرگ‌تر سنت و فرهنگ است

بی‌بی‌سی فارسی به نقل از فرهاد دریا نوشته است که «غیرت افغانی» در مواردی در افغانستان مانع تشخیص و تداوی این بیماری می‌شود و زن را به کام مرگ می‌کشاند اما مرد افغان این قضیه را «حکم الهی» می‌خواند تا اشتباه خود را پنهان کند.
بعد از مرگ‌های هنگام زایمان مادران در افغانستان، بیشترین مرگ و میر زنان مربوط به سرطان پستان می‌شود. این نوع سرطان از راه‌های مختلف می‌تواند تشخیص شود از جمله مشاهده کتله در پستان، تغییر شکل در پستان و ترشحاتی به جز شیر از پستان.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *