انجمن زنان دیپلومات افغانستان ایجاد شد

اطلاعات روز: «انجمن زنان دیپلومات افغانستان» به ابتکار ریاست حقوق بشر و امور بین‌المللی زنان وزارت خارجه ایجاد شد.
عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی به روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه این انجمن در مقر وزارت خارجه گفت ایجاد انجمن زنان دیپلومات افغانستان یک گام مثبت، موثر و عالی در راستای تقویت دستگاه دیپلوماسی کشور و سهم‌دهی بیشتر به زنان تحصیلکرده افغان است.
رییس اجراییه گفت این انجمن یک فرصت خوبی را برای توانمندسازی و رشد مهارت‌های کاری زنان در عرصه‌های مختلف به‌ويژه سیاست فراهم می‌سازد.
آقای عبدالله گفت افغانستان در دوران سیاه طالبان از کاروان پیشترف و ترقی باز ماند و زنان سخت‌ترین شرایط را تجربه کردند و حقوق شان در تمام عرصه‌ها نقض شد.
او افزود: «زمانی در وزارت خارجه حتا یک دیپلومات خانم نبود، بنأ این دستاوردها به آسانی به‌دست نیامده است. با وجود هزاران شهید، افراد دارای معلولیت و مهاجر اما بیشترین رنج و درد را زنان افغانستان کشیده است.»
رییس اجراییه گفت حکومت وحدت ملی برای حمایت و خدمت بیشتر جهت برجسته‌سازی نقش زنان افغان متعهد است و در این زمینه سعی و تلاش فراوان به خرج خواهد داد.
صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه کشور نیز گفت این انجمن دستگاه سیاست خارجی کشور را کمک خواهد تا حضور زنان در این دستگاه، هم از لحاظ کمیت و هم از لحاظ کیفیت و تاثیرگذاری آنان در تصمیم‌گیری، بیشتر شود.
وزیر خارجه افزود که یکی از تعهدات بین‌المللی افغانستان و همچنان یکی از مولفه‌های مهم در سیاست‌گذاری داخلی حکومت وحدت ملی، در کنار تلاش برای دستیابی زنان به حقوق اساسی و بنیادی شهروندی شان، توجه ویژه به ارتقای جایگاه آنان در ساختار قدرت سیاسی و نظام اداری کشور است.
آقای ربانی در این محفل خطاب به زنان و همکاران خود در وزارت خارجه کشور گفت زنان افغانستان تنها به این اکتفا نکنند که در قوانین و لوایح دولتی، تبعیض مثبت به آن‌ها در نظر گرفته شده و برای دستیابی به جایگاه‌های نمادین به این تبعیض مثبت و قانون‌مند، اکتفا نکنند.
وزیر خارجه گفت: «همان‌طوری که مشترکاً به زن‌ستیزها اجازه خنثاسازی نقش زنان در سطوح مختلف جامعه را ندهیم٬ ضرورت جدی است تا زنان نیز از این تبعیض‌های مثبت قانونی، به‌عنوان یک فرصت در جهت تقویت و نشان دادن توانایی‌های مدیریتی و رهبری شان استفاده کنند.»
او گفت فایده تقویت نقش زنان در دستگاه سیاست خارجی کشور این است که از یک سو زنان به‌عنوان نیروی انسانی با ارزش جامعه، به کار می‌افتند و از جانب دیگر، به جایگاه بین‌المللی افغانستان در جامعه جهانی و نظام بین‌الملل نیز اعتبار بیشتر می‌بخشند.
وزیر خارجه کشور خطاب به مسئولان و همکاران خود در این انجمن گفت شما مسئولیت دارید تا از یکسو در زمینه‌ی ایجاد فرصت‌های برابر به زنان دیپلومات، توجه به امنیت شغلی و امنیت محیط کاری شان، وزارت امور خارجه را همکاری کنید و از جانب دیگر باید زنان دیپلومات را تشویق و رهنمایی کنید که چگونه توانایی‌های مدیریتی و رهبری شان را تقویت کنند و جایگاه ویژه‌ی شان را در دستگاه دپلوماسی کشور دریابند.
او تاکید کرد که کار این انجمن، تنها در حد افتتاح باقی نماند، بلکه برای ارتقای میزان موثریت دیپلومات‌های زن کار شود و اعضای آن، اهدافی را که تعیین کرده‌اند، پیگیری و دنبال کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *