????????????????????????????????????

واکنش مجلس سنا نسبت به هشدار پاکستان به طالبان

اطلاعات روز: پاکستان به گروه طالبان هشدار داده است که این گروه نمی‌تواند به گونه‌ی مستقل وارد گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان شود، یا اسلام‌آباد در گفت‌وگوهای صلح شریک باشد یا سران این گروه همراه با فامیل‌های‌شان از پاکستان خارج شوند.
این هشدار پاکستان واکنش مجلس سنای افغانستان را در پی داشته است. شماری از سناتوران در نشست امروز مجلس سنا گفتند که این موضع پاکستان مداخله‌ی آشکار در امور افغانستان است و وزارت خارجه باید سفیر پاکستان در کابل را در این مورد احضار کند.
اسوشیتدپرس به نقل از دو عضو ارشد گروه طالبان گزارش داده است که پاکستان این موضوع را در جریان سفر هیأت طالبان از قطر به اسلام‌آباد مطرح کرده است. این دو عضو ارشد طالبان که نخواسته نام‌شان در گزارش ذکر شود، به اسوشیتدپرس گفته‌اند که اسلام‌آباد به نحوی با گروه طالبان اتمام حجت کرده‌‎ است.
اخیراً گزارش شد که نمایندگان برجسته‌ی طالبان با رییس امنیت ملی افغانستان دو بار به‌صورت پنهانی در قطر در مورد گفت‌وگوهای صلح دیدار کرده‌اند.
اکنون این دو عضو گروه طالبان در این باره گفته است که پاکستان به‌خاطر تماس‌های پنهانی شماری از رهبران طالب با حکومت افغانستان نگران بوده و خود را در انزوا حس می‌کند.
پس از رسانه‌یی شدن دیدارهای پنهانی در قطر، هیأت سه نفره‌ی طالبان به پاکستان رفت تا در مورد جزئیات این نشست‎ها با مقام‌های نظامی پاکستان گفت‌وگو کنند.

واکنش مجلس سنای افغانستان؛ موضع پاکستان مداخله در امور افغانستان است
اعضای مجلس سنا این هشدار پاکستان را لجاجت تمام و برخورد خصمانه‌ی آن کشور در پیوند به مسأله‌ی صلح و مداخله‌ی آشکار در امور افغانستان خوانده و از وزارت خارجه خواسته‌اند که سفیر پاکستان در کابل را در پیوند به این مسأله احضار کند.
سمیع فیصل عضو مجلس سنا گفته است: «پاکستان به هیأت طالبان هشدار داده است که سران این گروه نمی‌توانند مذاکرات صلح با افغانستان را به‌صورت پنهانی و بدون حضور مقام‌های پاکستانی ادامه دهند در غیر آنان با خانواده‌های‌شان از پاکستان اخراج خواهند شد.»
جمعه الدین گیانوال، عضو دیگر سنا گفته است: «ما انتظار داشتیم که پاکستان از طالبان بخواهد که به گفت‌وگوهای صلح با افغانستان ادامه دهد؛ اما هشدار پاکستان به سران طالبان، تهدید و بازداشت آنان به منظور جلوگیری از ادامه‌ی مذاکرات صلح، مداخله‌ی آشکار در امور داخلی افغانستان است و وزارت خارجه باید در این خصوص از سفیر پاکستان در کابل وضاحت بخواهد.»
نادر بلوچ عضو دیگر سنا تأکید دارد که دولت افغانستان باید در خصوص حمایت پاکستان از جنگ در افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کند و برای قربانیان این جنگ، از پاکستان درخواست غرامت کند.
گفت‌وگوهای صلح دولت افغانستان با گروه طالبان بارها به سبب کارشکنی‌های پاکستان به بن‌بست خورده است. سال گذشته گروه هماهنگی چهارجانبه با حضور افغانستان، پاکستان، امریکا و چین برای تسهیل در روند گفت‌وگوهای صلح ایجاد شد و چهار نشست را در کابل و اسلام‌آباد برگزار کرد، اما در نهایت به‌دلیل کارشکنی‌ها پاکستان مبنی بر نکشاندن طالبان روی میز مذاکره، شکست خورد. از آن زمان تاکنون گفت‌وگوها صلح با طالبان در سطح کلان متوقف بوده است.