انتقاد رییس‌جمهور از وزارت‌خانه‌ها؛ ظرفیت مصرف معقول بودجه را ندارید

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی شام روز دوشنبه در نشست مشورتی با اعضای مجلس سنا با انتقاد از وزارت‌خانه‌هایی که بودجه‌شان را به مصرف رسانده‌ نتوانسته‌اند گفته است باید اعتراف کنیم که وزارت‌ها ظرفیت مشروع و معقول مصرف بودجه‌ی خود را ندارد و برای مصرف معقول بودجه و ارائه‌ی خدمات به مردم، اصلاحات اساسی در ادارات نیاز است.
آقای غنی می‌گوید: «۱۵ فیصد هموطنان ما گرسنه خواب می‌شوند، از ۳۷ الی ۶۵ فیصد مصونیت غذایی ندارند، در چنین حالتی مصرف نکردن معقول بودجه نه‌تنها بی‌کفایتی، بلکه گناه نیز می‌باشد.»
غنی افزوده که اصلاحات در تدارکات تسریع شده و برای وزارت‌خانه‌ها نیز بودجه موجود می‌باشد، از این پس دیگر بهانه‌ی نبود پول از سوی وزیران نباید مطرح باشد.
او از اعضای مجلس سنا خواسته که مشوره‌ها و نظریات‌شان را در مورد بودجه‌ی سال ۱۳۹۶ به ‌گونه‌ی تحریری با ریاست‌جمهوری شریک سازند. غنی خطاب به آنان گفته است، وزیران باید به شما پاسخ‏گو باشند که چرا نتوانسته‌اند بودجه‌ی تعیین‌شده را به‌شکل معقول و مشروع آن به‌مصرف برسانند.
ریس‌جمهور غنی از سناتوران خواسته که به تعهدشان در قبال این‏که هر وزارت که بودجه را معقول مصرف ننمود، بودجه‌ی‌شان کم خواهد شد، عمل کنند.
به گفته‌ی غنی، شماری از وزارت‌خانه‌ها به‏جای پرداختن به امور و مسئولیت‌های اساسی‌شان، مصروف امور ساختمانی می‌باشند. او افزوده که اکثر وزارت‌های سکتوری تا حالا تقسیم اوقات تطبیق پروژه‌ها و ظرفیت مدیریت مشاوران خارجی را ندارند.
رییس‌جمهورغنی به سناتوران گفته، پس از منظوری بودجه‌ی سال مالی ۱۳۹۶ در هر سه و یا شش ماه، وزیران به شورای ملی حساب خواهند داد که بودجه‌ی‌شان‌ را کجا و چطور به‌مصرف رسانده‌اند.
اظهارات رییس‌جمهور در حالی‌ست که به براساس معلومات وزارت مالیه، اکثر واحدهای بودجه‌یی افغانستان در سال 1395 کمتر از 35 درصد بودجه‌ی توسعه‌یی‌شان را مصرف کرده‌اند.

اگر از فرصت‌های موجود استفاده نشود، امکانات هدر خواهد رفت
از سوی دیگر رییس‌جمهور با اشاره به اصلاحات انجام شده، گفته است امسال برخلاف سال‌های دیگر امکانات مالی موجود می‌باشد، و وزارت‌های سکتوری باید از این امکانات برای ارائه‌ی خدمات مؤثر استفاده‌ی اعظمی نمایند.
آقای غنی همچنان گفته که اگر تعهدات انجام‌شده با مردم و جامعه‌ی جهانی را در بخش آوردن اصلاحات عملی نسازیم، فرصت‌های موجود و امکانات هدر خواهد رفت. او تأکید کرده باید یک تصویر واضح داشته باشیم که در سه‌سال آینده از امکانات به‌شکل مؤثر آن استفاده نماییم.
او تأکید کرده: «به‌منظور انجام خوب تعهداتی که با مردم و جامعه‌ی جهانی نموده‌ایم، باید کابینه در یک قرارداد واضح با شورای ملی این را واضح سازد، که کدام کارها در چه زمانی به‌شکل اساسی آن انجام شود. ما باید برای ملت پاسخ‏گو باشیم، زیرا فقیر، بیوه، خانواده‌های شهدا و مردم افغانستان از ما جواب می‌خواهند.»
رییس‌جمهور همچنان گفته که پروژه‌های سابقه و حال باید تفکیک شود، زیرا در پروژه‌های قبلی مشکلات موجود بود که اکنون تا حدی زیاد این مشکلات رفع شده است.
غنی در بخش اصلاحات گفته است که نقشه‌ی ساختمان‌های ولسوالی‌ها ترتیب شده که به‌زودی کار تطبیق آن آغاز خواهد شد و همچنان برای ادارات دولتی دیگر نیز ساختمان‌های مورد نیاز اعمار می‌گردد.
او افزوده که روند ساخت خیابان‌ها، خط‌‌آهن و فایبرنوری نیز باید به واحد اداری سپرده شود، تا این روند به‌شکل اساسی تطبیق گردد.
رییس‌جمهور گفته که برای تحرک پروژه‌های بزرگ، در هماهنگی با شورای ملی و مردم، 10 شرکت بین‌المللی انتخاب خواهد شد که در بخش زیربنا با دولت به‌شکل مشترک کار نمایند.
فضل‌هادی مسلمیار، رییس‌ مجلس سنا در این نشست گفته است که در ۱۴ سال گذشته مجلس نمایندگان و وزارت مالیه به نظریات سناتوران احترام نگذاشته‌اند.

وزیر مالیه بودجه‌ی سال 1396 را به مجلس سنا ارائه کرد
نشست رییس‌جمهور با اعضای مجلس سنا در حالی‌ست که روز گذشته (سه‌شنبه، 18 عقرب) وزیر مالیه طرح بودجه‌ی سال مالی 1396 را به مجلس سنا ارائه کرد.
مجموع بودجه‌ی سال آینده، اندکی بیش از ۴۶۶ میلیارد افغانی پیش‌بینی شده که ۲۸۷ میلیارد آن بودجه‌ی عادی و ۱۷۸میلیارد افغانی آن بودجه‌ی توسعه‌یی دولت در سال آینده‌ی مالی می‌باشد.
بودجه‌ی سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ حدود یک‌ونیم میلیارد افغانی بیشتر است.
اکلیل حکیمی، وزیر مالیه گفت که 150 میلیارد افغانی بودجه‌ی سال آینده که 32 درصد کل بودجه را تشکیل می‌دهد از عواید داخلی و متباقی از کمک‌ها جامعه‌ی جهانی تمویل می‌شود.
آقای حکیمی افزود که بیشترین پول در طرح بودجه‌ی سال 1396 به بخش امنیت (36 درصد)، زیربنا (21 درصد) و معارف (13 درصد)، تخصیص داده شده است.
حکیمی همچنان گفت که در طرح بودجه‌ی سال آینده، 117 پروژه جدید در بخش‌های زیربنا، صحت، معارف، و بخش‌های دیگر در نظر گرفته شده که در سال‌های اخیر برای اولین بار است که به این تعداد پروژه‌های جدید شامل سند بودجه شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *