گزارش تازه‌ی یوناما: 455 هزار بیجاشده در 10 ماه

اطلاعات روز: هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گزارش بیجاشدگان داخلی افغانستان از اثر جنگ‌ها و منازعات مسلحانه را منتشر کرد که براساس آن، در طی 10 ماه سال جاری میلادی، 455144 نفر از اثر جنگ‌ها مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده‌اند.
در گزارش یوناما که بیجاشدگان داخلی را از اول جنوری الی دوم نوامبر امسال ثبت شده، آمده است که در مجموع 65 هزار خانواده بیجا شده‌اند که ۵۶ درصد افراد این خانواده‌ها را کودکان زیر سن ۱۸ سال تشکیل می‌دهند.
این گزارش امروز (سه‌شنبه، 18 عقرب) منتشر شد و نشان می‌دهد که بیجاشدگان از 31 ولایت کشور اند، اما بیشتر به ترتیب از ولایت‌های، قندوز، ارزگان، هلمند و فاریاب می‌باشند.
براساس این گزارش، 23 فیصد بیجاشدگان را مردان، 22 فیصد را زنان و 56 درصد را کودکان زیر 18 سال شکل می‌دهد. از مجموع‌ جاهای که خانواده‌ها بیجا شده، 82 درصد آن قابل دسترس و 18 درصد غیرقابل دسترس می‌باشد.
گزارش نشان می‌دهد که 34 ولایت میزبان بیجاشده‌های داخلی‌اند که در 127 ولسوالی از 399 ولسوالی حضور دارند.
نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان در این گزارش گفته است که مجبوریت‌های بشردوستانه مانع دسترسی به وسعت دقیق جابه‌جایی و تضعیف کمک‌رسانی به بیجاشده‌ها شده است. جابه‌جایی همه‌ی بیجاشده‌ها را به‌صورت انفرادی متأثر کرده.
یوناما افزوده در حالی‌که خواست‌ها، آسیب‌پذیری‌ها و خطرات محافظتی بیجاشده‌ها به مرور زمان افزایش یافته، مکانیزم مقابله و رسیدگی به بیجاشدگان کافی نیست.
گزارش یوناما از بیجاشدگان داخلی در حالی‌ست که چند روز گذشته سخن‌گوی ریاست‌جمهوری افغانستان گفت که از اثر جنگ‌های اخیر بیش از 95 هزار خانواده در نقاط مختلف کشور بی‌جا شده‌اند.

براساس این گزارش، 23 فیصد بیجاشدگان را مردان، 22 فیصد را زنان و 56 درصد را کودکان زیر 18 سال شکل می‌دهد
براساس این گزارش، 23 فیصد بیجاشدگان را مردان، 22 فیصد را زنان و 56 درصد را کودکان زیر 18 سال شکل می‌دهد
دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *