ادامه‌ی ریزش کابینه؛ وزرای معارف و ترانسپورت رد صلاحیت شدند

اطلاعات روز: مجلس نمایندگان در روز دوم (یک‌شنبه، 23 عقرب) نشست‌های استیضاحیه‌ی وزیرانی که بودجه‌ی‌ توسعه‌یی ادارات‌شان را در سال 1394 کمتر از 70 درصد مصرف کرده‌اند، وزیران مالیه، ترانسپورت و معارف را استیضاح کرد و نمایندگان به وزیران ترانسپورت و معارف رای عدم اعتماد و به وزیر مالیه را دوباره رای اعتماد دادند.
روند استیضاح وزیران و رد صلاحیت شماری از آن‌ها واکنش و نگرانی حکومت را در پی داشته است. رییس‌جمهور شنبه‌شب در نشستی با هیأت اداری و رؤسای کمیسیون‌های مجلس نمایندگان گفت که در صدد تقابل با مجلس نمایندگان نیست. شاه‌حسین مرتضوی، یکی از معاونان سخن‌گوی رییس‌جمهور امروز در یک نشست خبری گفت که مجلس نمایندگان متأسفانه روحیه‌ی تقابل با حکومت را در پیش گرفته است.
مجلس نمایندگان در نشست امروز خود نشست استیضاحیه‌ی وزیران مالیه، معارف و ترانسپورت را در آجندا داشت. اما این سه وزیر در مجلس حاضر نشدند. نمایندگان پس از چندین ساعت بحث داغ و تنش‌آلود، در نهایت به وزیرانی که باید در جلسه‌ی استیضاح حاضر می‌شدند یک ساعت ضرب‌الاجل تعیین کردند تا در مجلس حضور یابند، اما وزیران باز هم در نشست حاضر نشدند.
نمایندگان در غیاب سه وزیر کابینه‌ی حکومت وحدت ملی انتخابات برگزار کرد. در نشست امروز مجلس 204 نماینده رای‌شان را استعال کردند و وزیران که 118 رای عدم اعتماد دریافت می‌کردند، رد صلاحیت می‌شد.
اسد الله حنیف بلخی، وزیر معارف با اخذ 131 رای عدم اعتماد و 68 رای اعتماد و محمد الله بتاش، وزیر ترانسپورت و هوانوردی با کسب 142 رای عدم اعتماد و 51 رای اعتماد از سوی مجلس رد صلاحیت شدند.
اما اکلیل حکیمی، وزیر مالیه با اخذ 85 را اعتماد و 112 رای عدم اعتماد از سوی نمایندکان به‌عنوان وزیر مالیه دوباره در سمت‌اش باقی ماند.
قرار است در هفته‌ی جاری مجلس نمایندگان بیش از 10 وزیر دیگر را استیضاح کند.

تنش در داخل مجلس
رد صلاحیت شماری از وزیران به‌ویژه وزیر خارجه گپ‌وگفت‌هایی را به دنبال داشته و باعث نگرانی مقام‌های حکومت وحدت ملی شده است. شنبه‌شب رییس‌جمهور در دیداری با هیأت اداری و رؤسای کمیسیون‌های مجلس در ارگ اقدام مجلس را «ناموجه» خواند و از مجلس خواست که روند استیضاح وزیران را به‌تعویق اندازد.
آقای غنی همچنان با اشاره به مسأله‌ی تغییر رییس‌جمهور امریکا گفت که در دو ماه اخیر باید تحرک جدی در افغانستان به‌جود آید و تغییر کابینه‌ی افغانستان در شرایط فعلی هزینه‌یی سنگین دارد.
شماری از نمایندگان در نشست امروز هیأت اداری مجلس نمایندگان را متهم کردند که در دیدار شنبه‌شب با رییس‌جمهور معامله کرده‌اند.
عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس هر نوع معامله را رد کرد گفت که دیدار او با رییس‌جمهور به‌دلیل حفظ استقلال و اقتدار مجلس نمایندگان بوده است.

تقابل حکومت و مجلس نمایندگان
شاه‌حسین مرتضوی، یکی از معاونان سخن‌گوی رییس‌جمهور در نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت گفت که متأسفانه مجلس نمایندگان روحیه‌ی تقابل با حکومت را در پیش گرفته است.
آقای مرتضوی افزود که رییس‌جمهور به‌حیث رییس سه قوای کشور در دو سال گذشته بیش از 30 نشست مشترک با اعضای شورای ملی، داشته و بیشترین هماهنگی، ایجاد روابط مثبت و فرصت‌های سازنده همکاری را میان قوای سه گانه به‌وجود آورده است و در این مدت تلاش صورت گرفته است تا از تقابل قوای سه گانه جلوگیری شود.
مرتضوی با اشاره به کنفرانس‌های بروکسل و وارسا و تعهد بیش از 15 میلیارد دالری جامعه‌ی جهانی به افغانستان گفت که اکنون وقت آن رسیده که فرصت‌های مناسب برای مصرف مؤثر این کمک‌ها که عمدتاً بر اساس اولویت‌های حکومت وحدت ملی باشد، فراهم گردد.
او در مورد مصرف نشدن بودجه در سال 1394 گفت که در این سال کشور و حکومت در یک حالت خاص قرار داشت، وزیران نیاز داشت تا ساختارها را سروسامان دهند، اما اکنون در بودجه‌ی سال 1395 ما شاهد یک تحرک همه‌جانبه در کارکرد وزیران کابینه می‌باشیم.

وزارت خارجه: رد صلاحیت وزیر خارجه ناعادلانه است
حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت امورخارجه امروز (یک‌شنبه، 23 عقرب) در نشست خبری با اشاره به این که این وزارت در بخش سیاست خارجی‌اش کارهای اساسی انجام داده است، گفت:« اگر در سیاست خارجی خود ناکام می‌بودیم پارلمان این تصمیم را می‌گرفت کارش درست می‌بود اما در این که ما در سیاست خارجی دست‌آوردهای بزرگی داریم و ولسی جرگه یک فیصله کرده که این فیصله غیرعادلانه بوده است.»
آقای کرزی اعلام کرد که رییس‌جمهور غنی با رد صلاحیت‌شدن پنج وزیر از سوی مجلس نمایندگان موافق نیست. او افزود که موقف وزارت امور خارجه در برابر استیضاح وزیر خارجه در پارلمان موقف ریاست‌جمهوری است.
همچنان نصیراحمد اندیشه، معین مالی و اداری وزارت امور خارجه گفت اطلاعاتی که از مصرف بودجه‌ی این وزارت در اختیار نمایندگان قرار گرفته نادرست است و این وزارت 27 درصد نه بلکه 73 درصد بودجه‌ی توسعه‌یی سال 1394 خود را به مصرف رسانده است.