رییس جمهور در دیدار با هیأت کمیته‌ی تعزیرات سازمان ملل: نام رهبران طالبان را در لیست سیاه درج و از حزب اسلامی را حذف کنید

اطلاعات روز: یک هیأت هشت نفری کمیته‌ی تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد به هدف گفت‌وگو در مورد رفع تحریم‌ها بر حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار و بررسی دیدگاه دولت افغانستان در مورد شامل کردن نام‌های دیگر تروریستان در لیست تعزیرات این سازمان با مقام‌های افغانستان وارد گفت‌گو شده است.
این هیأت پیش از ظهر دیروز با حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی و ظهر دیروز با رییس‌جمهور غنی دیدار کرده است. گفت‌وگوهای صلح، توافق صلح با حزب اسلامی و منابع درآمد تروریستان محور بحث این دیدارها بوده است.
در خبرنامه‌ی دفتر شورای امنیت ملی که امروز منتشر شده، آمده است که حکومت افغانستان به‌زودی یک نامه‌‌ی مفصلی را جهت حذف نام رهبری حزب اسلامی از فهرست تحریم‌های کمیته‌ی تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد به این کمیته ارسال خواهد کرد.
در همین حال رییس‌جمهور غنی در دیدار با این هیأت گفته است که افغانستان خواهان درج نام‌های تروریستان به‌شمول ملا هیبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان در فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل است.
گیرارد وان بوهیمن، رییس هیأت کمیته‌ی تعزیرات سازمان ملل در دیدار با رییس جمهور گفته است که این نهاد می‌خواهد در پروسه صلح افغانستان و در رابطه به کنترل سیستم بانکی و پولی که از طریق آن تروریستان تمویل می‌شوند، با دولت افغانستان همکاری کند.
همچنان هیأت سازمان ملل خواستار نظریات رییس‌جمهور در زمینه روند صلح با حزب اسلامی شده تا در روشنایی آن گام‌های جدید و عملی برداشته شود.
آقای غنی در رابطه به توافق صلح با حزب اسلامی گفته که «در مطابقت به مندرجات موافقت‌نامه صلح با حزب اسلامی، پابند هستیم و در زمینه‌ی تطبیق موافقت‌نامه مذکور خواهان همکاری شما می‌باشیم.»
غنی افزوده که ما خواهان برقراری صلح پایدار در کشور می‌باشیم و در این راستا با یک استراتژی واضح آمادگی داریم.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *