روند استیضاح وزیران کابینه حکومت وحدت ملی با ابقای سه وزیر پایان یافت

اطلاعات روز: در آخرین روز از روند استیضاح 16 وزیر کابینه حکومت وحدت ملی از سوی مجلس نمایندگان، وزیران صحت عامه، مهاجرین و عودت کنندگان و اقتصاد رای اعتماد نمایندگان مجلس را بدست آوردند.
مجلس نمایندگان 16 وزیر کابینه را به دلیل ناتوانی در مصرف بودجه‌های انکشافی استیضاح کرد و از این میان در مجموع به هفت وزیر رای عدم اعتماد و به بقیه رای اعتماد داد.
در نشست امروز که در غیاب وزیران استیضاح شده برگزار شد، 201 رای استعمال شد و از این میان فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه توانست 170 رای اعتماد به‌دست بیاورد.
عبدلستار مراد، وزیر اقتصاد با کسب 114 رای اعتماد و سید حسین عالمی بلخی، وزیر مهاجرین و عودت کنندگان با کسب 105 رای اعتماد در سمت‌های ابقا شدند.
برای سلب صلاحیت هر وزیر، 118 رای عدم اعتماد نیاز بود.
قرار بود عبدالباری جهانی، وزیر اطلاعات و فرهنگ نیز مورد استیضاح قرار بگیرد اما به دلیل این که هفته پیش استعفای خود را به ریاست جمهوری سپرد، از لیست اسیضاح شوندگان مجلس حذف شد.
پیش از این مجلس نمایندگان وزیران امور خارجه، فواید عامه، کار و امور اجتماعی، معارف، ترانسپورت، تحصیلات عالی و مخابرات و تکنالوژی معلوماتی را سلب صلاحیت کرد.
وزیران مالیه، شهرسازی و مسکن، عدلیه، مبارزه با مواد مخدر، زراعت، و انرژی و آب از جمله وزیران کابینه هستند که رای اعتماد نمایندگان مجلس را گرفته‌اند.
پس از سلب صلاحیت سه وزیر در روز 22 عقرب، شنبه گذشته، ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌یی تصمیم مجلس برای استیضاح وزیران را ناموجه خوانده و از وزیران دیگر خواست در مجلس استیضاح حضور نیابند.
پس از آن مجلس برای باقی وزیران به‌صورت غیابی صندوق گذاشت و به روند استیضاح ادامه داد. ریاست جمهوری اما در واکنش به این کار مجلس، از دادگاه عالی خواسته است تا در مورد وزیران سلب صلاحیت شده تصمیم بگیرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *