خط‌آهن «آته مراد-آقینه» فردا افتتاح می‌شود

اطلاعات روز: ارگ ریاست‌جمهوری امروز از سفر رییس‌جمهور غنی به شهر ترکمن‌آباد ترکمنستان خبر داد و گفت قرار است فردا (دوشنبه)، خط‌آهن «بین‌المللی آسیا آتامراد امام‌نظر ترکمنستان و آقینه‌ی افغانستان» با حضور رییس‌جمهور غنی و رییس‌جمهور ترکمنستان افتتاح شود.
آقای غنی که روز جمعه برای اشتراک در «کنفرانس جهانی ترانسپورت پایدار» به عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان رفته بود، عصر روز یک‌شنبه به شهر ترکمن‌آباد رفته است.
راه‌آهن ترکمنستان- افغانستان از منطقه‌ی «آته مراد» ترکمنستان تا بندر آقینه در افغانستان ادامه دارد و در مرحله‌ی اول 3.5 کیلومتر در خاک افغانستان امتداد می‌یابد. ترکمنستان مسئولیت اعمار این راه‌آهن را به عهده دارد و قرار است در آینده این خط‌آهن به‌طول 35 کیلومتر تا شهر اندخوی در ولایت فاریاب امتداد پیدا کند. بانک انکشاف آسیایی تمویل‌کننده‌ی این پروژه خواهد بود.
شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخن‌گوی ریاست‌جمهوری که به بندر آقینه رفته است، به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت این خط‌آهن افغانستان را با کشورهای همسایه، منطقه و اروپا وصل نموده و سهولت‌های زیادی را در صادرات کالاهای بازرگانی نیز ایجاد می‌کند.
این خط‌آهن افغانستان را از طریق ترکمنستان به آذربایجان، گرجستان، دریای سیاه و آب‌های آزاد وصل می‌کند.
آقای مرتضوی گفت قبلاً کالاهای تجاری از چین به پاکستان و از آن‌جا به افغانستان در مدت حدود 3 ماه می‌رسید و از مسیر بندر آقینه کالاهای تجاری در مدت 5 روز خواهد رسید.
معاون سخن‌گوی رییس‌جمهور همچنان گفت که این مسیر قیمت کالاهای تجاری را نیز کاهش می‌دهد. او گفت این مسیر شامل راه لاجورد نیز می‌شود.

راه‌آهن ترکمنستان- افغانستان از منطقه‌ی «آته مراد» ترکمنستان تا بندر آقینه در افغانستان ادامه دارد و در مرحله‌ی اول 3.5 کیلومتر در خاک افغانستان امتداد می‌یابد
راه‌آهن ترکمنستان- افغانستان از منطقه‌ی «آته مراد» ترکمنستان تا بندر آقینه در افغانستان ادامه دارد و در مرحله‌ی اول 3.5 کیلومتر در خاک افغانستان امتداد می‌یابد

افغانستان در میان کشورهای منطقه دارای کمترین خط‌آهن است و در اوایل ماه عقرب سال جاری مقامات وزارت فواید عامه‌ی کشور گفته بودند که این وزارت برنامه‌های وسیعی در زمینه‌ی توسعه‌ی خط‌آهن افغانستان روی دست دارد تا بتواند زمینه‌ی مناسب‌تری را برای انتقال، ترانزیت کالا و همکاری‌های اقتصادی منطقه‌یی فراهم نماید.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *