سفیر ایران تماس با گروه طالبان را تایید کرد

اطلاعات روز: پس از آن‌که سفیر روسیه در کابل اعلام کرد که کشورش به هدف حفاظت از شهروندان و دفاتر این کشور در افغانستان با گروه طالبان ارتباط دارد، اکنون سفیر ایران در کابل نیز رسماً تایید کرده که کشورش با گروه طالبان «تماس» دارد.
محمد رضا بهرامی، سفیر ایران در کابل هدف از تماس تهران با طالبان را «کنترل و اشراف اطلاعاتی» خوانده است.
آقای بهرامی گفته است که: «ما با طالبان تماس داریم اما رابطه نداریم تماس ما با طالبان به هدف کنترل و اشراف اطلاعاتی است.»
بهرامی همچنان به آریانا نیوز گفته است که ایران آماده‌ی همکاری در روند صلح حکومت افغانستان با گروه طالبان است.
او افزوده: «ما علاقمند هستیم و تلاش می‌کنیم زمینه‌ی مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان را فراهم کنیم.»
اظهارات سفیر ایران پس از آن مطرح می‌شود که اخیراً گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این‌که ایران و روسیه با گروه طالبان تماس و ارتباط دارد و حتا ادعاهایی وجود داشت که این دو کشور به گروه طالبان کمک تسلیحاتی می‌کنند.
ماه گذشته رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی و والی فراه در غرب کشور ایران را متهم کردند که از گروه طالبان حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند و خانواده‌های شماری از رهبران این گروه هم‌اکنون در ایران زندگی می‌کنند.
هفته‌ی گذشته جنرال جان نیکولسن، فرمانده عمومی نیروهای ناتو و امریکایی در افغانستان گفت که ایران، روسیه و پاکستان گروه‌های شورشی را در داخل افغانستان توانا ساخته‌اند یا مشروعیت داده‌اند. نیکولسن گفته بود که روسیه و ایران به گونه‌ی آشکار از طالبان در افغانستان حمایت می‌کنند.
به باور این جنرال امریکایی، روسیه و ایران با این هدف از طالبان حمایت می‌کنند تا افزون بر مشروعیت‌بخشی به طالبان، نفوذ خود را در افغانستان بیشتر کرده و نیروهای ناتو و دولت مرکزی این کشور را ضعیف کنند.
روز پنج‌شنبه سفیر روسیه در کابل رسماً داشتن اتباط کشورش با گروه طالبان را رسماً تایید کرد.
اما ریاست‌جمهوری افغانستان از تماس‌های ایران و روسیه با گروه طالبان ابراز نگرانی کرده است. هارون چخانسوری، سخن‌گوی رییس‌جمهور گفته است: «ما برای قطع این این تماس‌ها نگرانی خود را از طریق شورای امنیت ملی با دولت‌های ایران و روسیه رسانیده‌ایم.»
پیش از این پاکستان بزرگترین حامی گروه طالبان خوانده می‌شد، اما اکنون معلوم می‌شود که کشورهای متعدد با این گروه تماس دارد و در تلاش برقراری رابطه است، در گروه طالبان در حال جنگ با دولت افغانستان است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *