Ministry of Health: lack of funds is not practical due to the ministry's plans

وزارت صحت عامه واردات دارو از 90 شرکت خارجی را ممنوع کرد

اطلاعات روز: اداره‌ی ملی تنظیم امور دارویی وزارت صحت عامه اعلام کرده است که داروهای تولید شده از 90 شرکت خارجی ممنوع شده است.
نورشاه کامه وال، رییس اداره‌ی ملی تنظیم امور دارویی وزارت صحت عامه می‌گوید که پیش از این شرکت‌های داخلی از ۴۶۷ شرکت داروسازی خارجی به شکل رسمی دارو وارد می‌کردند ولی در نتیجه‌ی بررسی‌های این اداره، واردات دارو از ۹۰ شرکت خارجی ممنوع شده است.
به گفته‌ی او، داروهای تولیدشده این شرکت‌ها از کیفیت لازم برخوردار نیست. آقای کامه‌وال، مشخص نکرد که این شرکت‌ها مربوط به کدام کشورهای هستند؛ اما تاجران امور دارویی افغانستان عمدتاً از شرکت‌های پاکستانی، ایرانی و هندی دارو وارد می کنند.
کامه‌وال همچنان گفت که داروهای ۱۹شرکت دیگر نیز در فهرست سیاه قرار داده شده و داروهای تولیدی این شرکت‌ها در حال ارزیابی است.
او افزود که ارزیابی تولیدات بیش از ۳۵۰ شرکت‌ که به افغانستان دارو صادر می‌کنند، آغاز شده ‌است.
به گفته‌ی کامه‌وال، افغانستان می‌خواهد به تدریج تولیدات این شرکت‌ها را بررسی کند، زیرا سخت‌گیری فوری افغانستان را با کمبود دارو مواجه خواهد کرد.
او خاطرنشان کرد که هم‌اکنون، کیفیت دارو‌های وارداتی در کشور به شکل عملی کیفیت سنجی می‌شود؛ اما تا دو یا سه هفته‌ی دیگر لابراتوار تثبیت کیفیت دارویی در کابل افتتاح و آغاز به کار خواهد کرد.
سهم شرکت‌های داخلی در تولیدات دارو در کشور بسیار اندک است و بسیاری از نیازمندی‌های دارویی شهروندان کشور از بیرون وارد می‌شود. به‌دلیل ضعف سیستم کنترل کیفیت در کشور مردم همواره از کیفیت داروها انتقاد دارند.
به گفته‌ی مسئولان صحت، تنها در سه ماه گذشته حدود ۶۲ تن داروی بی‌کیفیت و تاریخ گذشته نابود شده‌ است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *