نتایج نظرسنجی: افغان‌ها از شفافیت انتخابات اطمینان دارند

بر اساس یک نظرسنجی تازه در کشور، بیش‌تر افراد به این باورند که انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بی‌طرف و شفاف برگزار خواهد شد و آرای‌شان محرم خواهند ماند. در این نظرسنجی نهاد پژوهشی آمریکایی موسوم به گلفیوم اسوشیتس (Glevum Associates) به همکاری نهاد افغانیAIRC ، با حدود ۲۲۰۰ تن در ۳۴ ولایت افغانستان مصاحبه کرده است.
پیملا هنتر، از مسئولان این نهاد گفت که ۷۷ درصد پاسخ مصاحبه‌شوندگان مطمئن هستند که انتخابات به صورت شفاف و بی‌طرفانه برگزار خواهد شد و ۸۹ درصد دیگر گفته‎اند که آرای آن‌ها محرم خواهد ماند. این نهاد پژوهشی آماری درباره میزان حمایت رای دهندگان از نامزدهای مختلف انتخابات ریاست جمهوری ۱۶ حمل ۱۳۹۳ هم آماری منتشر شده است.
خانم هنتر هم‌چنین گفت که ۸۹ درصد مصاحبه‎شوندگان در این نظرسنجی گفته‎اند به نامزدی که سابقه‌ی فساد اداری دارد، رای نخواهند داد و ۷۸ درصد دیگر گفته‎اند به نامزدی که ناقض حقوق بشر هست، رای نخواهند داد. به همین ترتیب، ۸۵ درصد از شرکت کنندگان این نظرسنجی گفته اند از نامزد مورد حمایت حامد کرزی، رئیس جمهوری کنونی حمایت نخواهند کرد.
امنیت، اقتصاد و آموزش وپرورش از موضوع‌های مهم دیگری هستند که مصاحبه‎شوندگان بر آن تاکید کرده‎اند. ۶۱ درصد آن‌ها گفته‎اند به نامزدی رای می‎دهند که با گروه طالبان مذاکره کند. براساس گزارش نهاد پژوهشی گلفیوم اسوشیتس، بیش‌تر مصاحبه ‎شوندگان به نامزدی رای خواهند داد که روابط خوبی با آمریکا داشته باشد.
براساس این نظرسنجی، شماری مصاحبه شوندگان گفته‎اند که برنده انتخابات باید به شماری از نیروهای خارجی اجازه دهد که در کشور بمانند. پیملا هنتر افزود: «هدف این نظرسنجی این است که در مورد سلیقه رای‌دهندگان احتمالی، تمایل شرکت در انتخابات و گرایش آن‌ها نسبت به نامزدان بیشتر بدانیم و اطلاعات بیشتری را در دسترس مردم قرار دهیم».
او هم‌چنین گفت: «به نظر ما این نظرسنجی به نامزدان کمک می‎کند تا در مورد خواسته‌ها و نگرانی‌های که نزد رای‌دهندگان احتمالی اهمیت دارند، آگاه شوند». این چهارمین نظرسنجی است که پس از اعلام فهرست نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان انجام می‌شود.
در نظرسنجی پیش از این از سوی نهاد «‌دموکراسی بین الملل» انجام شد، ۸۵ درصد مصاحبه ‎شوندگان گفتند که علاقه‌مندند که در انتخابات شرکت کنند. در بیش‌تر نظرسنجی‌ها ناآرامی بزرگ‌ترین تهدید در برابر انتخابات آینده دانسته شده است. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *