دیدگاه تاریک سازمان‌های اطلاعاتی امریکا در مورد آینده‌ی افغانستان

منبع: واشنگتن پست
نویسنده‌ها: ERNESTO LONDOÑO, KAREN DEYOUNG and GREG MILLER
برگردان: حمید مهدوی
یک برآورد جدید اطلاعاتی ایالات متحده‌ی امریکا در مورد جنگ افغانستان پیش‌بینی می‌کند که دست‌آوردهای دوازده‌ی ساله‌ی ایالات متحده‌ی امریکا و متحدانش در افغانستان احتمالا تا سال 2017 به شکل قابل توجهی از دست خواهند رفت، با وجودی که هزاران تن از نیروهای امریکایی در این کشور حضور داشته باشند و کمک‌ها به این کشور ادامه یابد.
نظر به گفته‌ی مقام‌های که این گزارش محرمانه را خوانده‌اند، برآورد اطلاعات ملی که شامل 16 سازمان اطلاعاتی ایالات متحده است، پیش‌بینی کرده است که با نزدیک شدن طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده‌ی امریکا به نقطه‌ی انجامش، طالبان و سایر کارگزاران قدرت در افغانستان از نفوذ بیش‌تری برخوردار خواهند شد.
درز کردن این گزارش با چشم‌انداز تیره و تار آن نسبت به آینده‌ی افغانستان، درست زمانی که ایالات متحده‌ی امریکا قصد دارد نیروهایش را از افغانستان بیرون کند، بحث‌های سیاسی را در امریکا دامن زده است. این گزارش پیش‌بینی کرده است که اگر موافقت‌نامه‌ی دوجانبه‌ی امنیتی میان افغانستان و ایالات متحده‌ی امریکا که زمینه‌ی حضور نیروهای بین المللی را بعد از سال 2014 در افغانستان فراهم می‌کند امضا نشود، افغانستان به زودی در هرج ومرج فرو خواهد رفت. امضای این موافقت‌نامه پیش‌شرط ادامه‌ی میلیاردها دالر کمک امریکا و متحدانش به افغانستان است که در سال‌های آینده در این کشور به مصرف خواهد رسید.
نظر به گفته‌های یک مقام امریکایی که درمورد این گزارش اطلاعات دارد، این گزارش پیش‌بینی کرده است: «در فقدان حضور نیروهای خارجی در افغانستان وحمایت‌های مالی افغانستان به زودی ، وضعیت در این کشور به سرعت خراب خواهد شد».
این مقام امریکایی که از جمله‌ی پنج مقامی است که در مورد این گزارش اطلاعات دارد گفت که این نتیجه‌گیری به شکل گسترده در میان مقام‌ها امریکایی ای که روی مسایل افغانستان کار می‌کنند، به اشتراک گذاشته شده است. برخی از مقام‌ها به با بدبین خواندن این گزارش، می‌گویند که توانایی‌های نیروهای امنیتی افغانستان در این گزارش انعکاس نیافته است.
یک مقام امریکایی با آشفته‌تر خواندن برآورد اطلاعات ملی نظر به برآورد‌های قبلی اطلاعاتی در مورد جنگ گفت، ابهامات زیادی وجود دارد تا آگاهانه‌تر و دقیق‌تر پیش‌بینی کنیم که خشونت‌ها تا چه اندازه از حالا تا 2017 افزایش خواهد یافت و مهم‌ترین آن‌ها نتیجه‌ی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است که هنوز روشن نیست.
یک مقام امریکایی با ناعادلانه و منفی خواندن این گزارش گفت: «چیزی که ما شاهد آن خواهیم بود، توزیع مجدد قدرت سیاسی خواهد بود. برگشت طالبان به قدرت اجتناب ناپذیر نیست». یک مقام ارشد حکومت اوباما گفت که انجمن اطلاعاتی همیشه توانایی‌های نیروهای امنیتی افغانستان را دست کم گرفته اند. این مقام در ادامه گفت: «برآورد ای که اوضاع آشفته خواهد و فرقی نمی‌کند که شما چه کار می‌‌کنید، یک نظر است و من فکر نمی‌کنم که این نظر، نظر تعیین کننده باشد».
یکی از این مقام‌ها گفت، که تحلیل گران اطلاعاتی ایالات متحده‌ی امریکا در مورد این که کدام مناطق توسط گروه‌ها و جنگ سالاران خاص در سالهای اینده کنترول خواهند شد، جزئیات را ارائه نکرده است. برخی‌ها این برآورد اطلاعاتی را ……. افزایش نیروهای امریکایی در سال 2009 تفسیر می‌کنند که آقای اوباما تحت فشار شدید ارتش این کشور با هدف تقویت نهادهای افغانستان و تضعیف شورشگری این تصمیم را اتخاذ کرد. این مقام ارشد امریکایی گفت که افزایش نیروهای امریکایی در سال 2009 و در نتیجه‌ی تصمیم آقای اوباما پیشرفت بیش‌تر اردوی ملی افغانستان را درپی داشت و احتمال برگشت القاعده به افغانستان (جایی که حمله‌ی 11 سپتامبر سال 2001 در انجا طرح شده بود) و تبدیل کردن این کشور به پناهگاه امن برای القاعده را کاهش داد. «به هیچ وجه افزایش نیروهای امریکایی شکست طالبان را در پی نداشت، اما هدف آن وارونه ساختن حرکت طالبان بود و من فکر می‌کنم به این هدف رسیده‌ایم».
سخن‌گوی دفتر مدیر اطلاعات ملی، که برآوردهای اطلاعاتی را منتشر می‌سازد از ابراز نظر در این مورد خود‌داری کرد. مقام‌ها در کاخ سفید نیز در مورد یافته‌های برآورد اطلاعاتی ملی ابراز نظر نکرده اند. یک مقام ارشد با ارسال ایمیلی گفته است که برآوردهای اطلاعاتی، یکی از ابزارهای است که در جعبه‌ی ابزار تجزیه و تحلیل سیاست ما وجود دارد. این مقام در ادامه افزوده است: «یکی از وظایف اساسی انجمن اطلاعاتی اخطار دادن نسبت به بالا و پایین بودن سیاست ایالات متحده‌ی امریکا است و ما پیوسته از برآوردهای آن‌ها در تشخیص آسیب پذیری‌های ما و گام برداشتن در راستای اصلاح آن‌ها استفاده می‌کنیم. وقتی قرار است تصمیم مهمی (به‌شمول تصمیم ادامه‌ی حضور ما بعد از سال 2014 در افغانستان) را اتخاذ کنیم، ما از برآوردهای انجمن اطلاعاتی، فرماندهان ارتش، دیپلمات‌های ما و کارشناسان انکشافی استفاده می‌کنیم».
این در حالی است که ایالات متحده به دنبال امضای موافقت‌نامه‌ی دوجانبه‌ی امنیتی با افغانستان است که در صورت امضای آن نیروهای امریکایی برای انجام مأموریت‌های مبارزه علیه تروریزم و آموزش نیروهای امینیتی افغانستان در افغانستان خواهند ماند.
آقای کرزی امضای این موافقت‌نامه با امریکا را رد کرده و پیش شرط‌های جدیدی را مطرح کرده است که ایالات متحده آن را غیر واقع بینانه می‌خواند. تاخیر آقای کرزی در امضای موافقت‌نامه‌ی دوجانبه امنیتی بر حامیان خروج سریع نیروهای امریکایی در حکومت و کانگرس ایالات متحده‌ی امریکا افزوده است.
برآوردهای اطلاعاتی ملی در فواصل معیین، معمولا حین اتخاذ تصامیم مهم سیاسی منتشر می‌شوند. یکی از برآوردها در سال 2008 منتشر شد که به گفته‌ی دیپلمات‌های بین‌المللی تصویر آشفته‌ای از وضع افغانستان ارائه کرده بود. برآورد دیگر در سال 2010، زمانی که تعداد نیروهای امریکایی در افغانستان در اوج خود قرار داشت، به نشر رسید که این برآورد نیز تصویر کاملا آشفته‌ی از وضع افغانستان ارائه کرد. فرماندهان ارتش آمریکا نامه‌های در رد این گزارش ارسال کردند تا عدم موافقت شان با این گزارش را نشان دهند و دست‌آوردهایی را که به نظر آن‌ها نا دیده گرفته شده بودند را برجسته سازند.
این مسئله زمانی مطرح شد که درسال 2011 دیوید پتریوس، فرمانده نیروهای ائتلاف بین المللی درافغانستان قرار بود در سمت رییس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سی.آی.ای) تعیین شود. وی به تحلیل‌گران این سازمان‌– که در شکل‌دهی برآوردهای اطلاعاتی ملی نقش کلیدی دارند- دستور داده بود تا با فرماندهان ارتش همکاری‌ای نزدیک تری داشته باشند…
نظر به گفته‌های مقام‌های آمریکایی جنرال جوزف دانفورد، فرمانده نیروهای بین‌المللی در افغانستان نامه‌‌ای در رد آخرین برآورد اطلاعاتی ملی نفرستاده است. یک سخن‌گوی جنرال جوزیف دانفورد گفته است که وی در مورد این گزارش ابراز نظر نخواهد کرد.
استیفن بایدل، کارشناس سیاست دفاعی در شورای روابط خارجی گفت که کارشناسان افغانستان در داخل و خارج این کشور دیدگاه‌های مختلف دارند. خوش‌بین‌ها به این باورند که مناطق تحت کنترول نیروهای امنیتی افغانستان توسعه خواهد یافت تا زمانی که طالبان وادار به گفت‌وگو شوند. اما بد بین‌ها به این باور‌ند که سرانجام دولت کنترول کابل و شهرهای مهم دیگر را از دست خواهد داد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *