ایمل فیضی: به بازگشت مهندسی شده‌ی طالبان از بیرون هرگز اجازه نخواهیم داد

ریاست جمهوری کشور یک تحلیل تازه‌ی سازمان استخباراتی ملی امریکا از وضعیت ‌کشور را به‌شدت رد می‌کند. ایمل فیضی، سخن‌گوی رییس جمهور کرزی می‌گوید که در گذشته‌ها این‌گونه گزارش‌ها نادرست ثابت شده‌اند. ریاست جمهوری تأکید دارد که نشر این تحلیل در مورد وضعیت ‌کشور از سوی اداره‌ی استخبارات ملی امریکا ‌یا سایر ادارات استخباراتی آن کشور بی‌اساس بوده و قویاً آن را رد می‌کند.
ایمل فیضی، سخن‌گوی رییس جمهور کرزی عصر روز دوشنبه گفت که اگر نشر چنین بررسی‌ها توطئه‌ای به منظور سپردن بخشی از خاک افغانستان برای طالبان باشد، هرگز موفق نخواهد شد. به گفته‌ی آقای فیضی، در صورتی که چنین تحلیل‌ها درست هم پنداشته شوند، نتیجه این خواهد بود که وجود پایگاه‌های امریکا در افغانستان باعث جلوگیری از هرج و مرج در ‌کشور نخواهند شد.
در عین حال وی تأکید دارد که برگشت دوباره‌ی طالبان به افغانستان تنها از طریق روند سیاسی و مصالحه امکان‌پذیر است. سخنگوی رییس جمهور کرزی هم‌چنان می‌گوید که به بازگشت مهندسی شده‌ی طالبان از بیرون و سقوط بخشی از خاک افغانستان به دست آنان را هر‌گز اجازه نخواهند داد.
اما دلیل بروز چنین جنجال‌ها میان افغانستان و امریکا چه خواهد بود. حاجی سید داود، یکی از آگاهان امور سیاسی افغان در مورد چنین می‌گوید: «آقای کرزی قسمی وانمود می‌سازد که مشکلات و جنجال‌هایی که در مدت 12 سال گذشته جریان داشتند، یا فعلاً ‌یا هم بعد از این در افغانستان ادامه خواهند داشت، امریکایی‌ها در نا‌امنی، مشکلات ‌یا صلح دست بالا دارند. متأسفانه همین شک و گمان‌ها‌ است که مسئله را دیگر هم تیره ساخته و یکی بالای دیگر تهمت می‌بندند».
در یک بررسی تازه‌ی اداره‌ی ملی استخبارات امریکا پیش‌بینی شده که دست‌آورد‌های سه سال اخیر در افغانستان تا سال 2017 میلادی از بین خواهند رفت. روزنامه‌ی واشنگتن پست به نقل از اداره‌ی ملی استخبارات ایالات متحده‌ نوشته است که اگر حضور امریکا در افغانستان کاهش یابد، نفوذ طالبان مسلح در این کشور بیش‌تر خواهد شد. در عین حال، فرمانده ارتش بریتانیا اخیراً گفته است که با بیرون شدن سربازان خارجی از افغانستان ممکن طالبان بعضی مناطق از رفته‌ی‌شان را در این کشور دوباره تصرف کنند.
وزارت خارجه‌ی کشور نیز ‌روز یک‌شنبه اظهارات اخیر مقام‌های برخی از کشورها و نهاد‌های خارجی در مورد وضعیت این کشور را نادرست خوانده و ناشی از بی‌خبری آنان دانست. این در حالی است که جنجال‌ها روی امضای توافق‌نامه‌ی امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا هنوز هم برطرف نشده‌اند. «رادیو آزادی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *