وزیر کمک‌های انکشافی آلمان: بازسازی ملکی را در افغانستان ادامه می‌دهیم

وزیر کمک‌های انکشافی آلمان فدرال گفته است که برای تداوم ثبات در افغانستان به تداوم کمک‌ها در بخش بازسازی ملکی ضروری است. از سوی دیگر، فرمانده نیروهای آلمانی در افغانستان خواستار هواپیماهای بی‌پیلوت جنگی شده است. گیرد مولر، وزیر کمک‌های انکشافی آلمان فدرال گفته است که پارلمان (بوندستاک) این کشور در مجوز جدید حضور سربازان آلمانی در افغانستان باید مکلفیت‌های غیرنظامی را نیز به طور دقیق روشن سازد.
مولر در گفتگویی با روزنامهی آلمانی «راینشه پست» که در شماره‌ی روز جمعه نشر شد، گفته است که «در مجوز جدید باید بازسازی ملکی جایگاه وسیعی داشته باشد». مولر افزوده است: «اگر نمی‌خواهیم که بعد از خروج نیروهای رزمی (از افغانستان) شاهد فاجعهی بزرگی باشیم، باید روی این نکته توجه کنیم که مکاتب، جاده‌ها، بازارها و مشاغل و کار وجود داشته باشند».
در حال حاضر حکومت آلمان فدرال در این ساحه سالانه 430 میلیون یورو هزینه می‌کند. مولر گفته است: «ترس از آن است که ما برای فعالیت‌ها در بخش بازسازی ملکی پول بیشتر ضرورت داشته باشیم». وزیر کمک‌های انکشافی آلمان گفته است که می‌خواهد با فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه و اورزولا فون دیر لاین، وزیر دفاع آلمان در این رابطه گفتوگو کند.
هواپیمای بی پیلوت جنگی
مجوز عملیات جنگی سربازان آلمانی در افغانستان تا آخر ماه فبروری است. تا بهار باید برنامه‌ای برای مأموریت بعدی سربازان آلمانی در افغانستان تدوین شود. قرار است که حدود 800 سرباز اردوی فدرال آلمان برای آموزش و مشورت دادن به سربازان افغانستان در کشور باقی بمانند.
اتحادیهی اردوی فدرال آلمان و فرمانده نیروهای آلمانی در افغانستان جهت حفاظت از جان سربازان‌شان خواهان داشتن هواپیماهای بی‌پیلوت جنگی شده‌اند. این در حالی است که در مورد مسئله‌ی داشتن هواپیماهای بی‌پیلوت جنگی در جریان مذاکرات برای تشکیل ائتلاف بزرگ حکومتی در آلمان نظر صریحی به وجود نیامد.
اندره ووستر، رییس اتحادیهی سربازان اردوی فدرال آلمان به خبرگزاری آلمان (دی‌پی‌اِی) گفته است که هواپیماهای بی‌پیلوت جنگی «قابلیتی است که ما هم می‌توانیم از آن استفاده کنیم». او افزوده است: «وقتی که سربازان به مأموریت فرستاده می‌شوند، می‌بایست تجهیزات مناسب هم در دسترس‌شان قرار داده شود».
جنرال یورگ فولمر، فرمانده سربازان اردوی فدرال آلمان در افغانستان نیز به عین ترتیب اظهار نظر کرده است. او به خبرگزاری (دی‌پی‌اِی) گفته است: «من بدون تردید این را وسیله‌ای می‌دانم که بهترین حفاظت ممکن را برای سربازان ما تضمین می‌کند». هواپیماهای بی‌پیلوت جنگی می‌توانند بدون وقفه برای 24 ساعت یک منطقهی معین را دیده‌بانی کنند و با احساس خطر احتمالی سلاح مناسب را استعمال کنند.
اتحادیهی سربازان اردوی فدرال آلمان در مورد داشتن هواپیماهای بی‌پیلوت جنگی خواهان تصمیم سریع اورزولا فون دیر لاین، وزیر دفاع آلمان فدرال است. این اتحادیه تقاضا می‌کند که سربازان آلمانی باید پیش از آغاز مأموریت آموزشی برنامه‌ریزی شده سر از سال 2015 چنین هواپیماهایی داشته باشد.
هیلموت کونیگهاوس، متصدی نیروهای مسلح در پارلمان آلمان از مطرح شدن جدی موضوع هواپیماهای بی پیلوت در مباحثات جانبداری می‌کند. او به خبرگزاری (دی‌پی‌اِی) گفته است: «مسئله بر سر آن است که در قبال یک خطر برای سربازان ما یا متحدان ما نباید صرفاً نظاره‌گر باشیم، بلکه قادر باشیم اقدام کنیم… نباید سربازان را بی دفاع بگذاریم».
اورزولا فون دیر لاین در نخستین دیدارش با سربازان آلمانی در افغانستان به آنها اطمینان داد که همهی وسایل مورد نیاز برای حفاظت‌شان را فراهم می‌سازد و از پرداختن هیچ‌بهایی برای تهیهی این وسایل خودداری نمی‌کند. در قرارداد ائتلافی بین احزاب مختلف حکومتی، مسئله‌ی داشتن هواپیماهای بی‌پیلوت جنگی رد نشده است. فرانک والتر اشتاین مایر، که قبلاً رییس هیئت سوسیال دموکرات‌ها در گفتوگوها بر سر تشکیل حکومت ائتلافی بود، گفته بود که واضحاً تهیه‌ی هواپیماهای جنگی بی‌پیلوت برای این دورهی تقنینیه مطرح نیست.
در حال حاضر اردوی فدرال آلمان تنها به هواپیماهای بی‌پیلوت اکتشافی دسترسی دارد. بزرگترین آنها نوع «هیرون 1» ساخت اسراییل است که برای عملیات افغانستان اجاره گرفته شده است. قرارداد کنونی اجارهی این هواپیما در ماه اکتوبر 2014 پایان می‌یابد. اما با اینهم می‌تواند برای شش ماه دیگر نیز تمدید شود. «دویچه وله»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *