توافق افغانستان و ترکمنستان بر سر پروژه‌های زیربنایی و اقتصادی

اطلاعات روز: رییسان جمهور افغانستان و ترکمنستان در زمینه‌های حمل و نقل بین‌المللی، اجرای بهتر پروژهای زیربنایی تاپی TAPI)) و توتاپ (TUTAP) توافق کردند.
در خبرنامه‌یی که امروز( دوشنبه 12 سرطان) از سوی سفارت افغانستان در ترکمسنتان نشر شده آمده است که رییس جمهور اشرف غنی و قربان‌قلی بیر محمدوف رییس جمهور ترکمنستان در مورد گسترش همکاری در زمینه حمل و نقل، نفت و گاز، صنایع شیمیایی، صنایع نساجی، صنایع فرش، کشاورزی و دیگر بخش‌ها موافقت کردند.
روئسای جمهور هر دو کشور پروژه‌های انرژی و پروژه‌های حمل و نقل انرژیی را مهم خواندند و به طور خاص بر اجرای موفقانه‌ی پروژه‌ی تاپی (TAPI) که در آن چهار کشور ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند شامل است تاکید کردند.
بر اساس اطلاعات خبرنامه، هر دو رئیس جمهور بر سر گسترش همکاری در سیستم‌های راه آهن بین دو کشور نیز گفت‌وگو کردند. این اقدامات شامل بازسازی و تعمیر راه آهن سراغه-تورغندی و نیز گسترش راه آهن اقینه است.
خبرنامه افزوده که با توجه به ظرفیت حمل و نقل هر دو کشور، بر سر ایجاد راه آهن تجاری برای حمل و نقل کالاهای تجاری میان افغانستان-ترکمنستان-گرجستان-ترکیه و راه آهن تاجیکستان-افغانستان-ترکمنستان تاکید شده است.
در خبرنامه همچنان آمده است که دو رئیس‌جمهور بر حفظ و توسعه روابط در سطوح مختلف، مانند مشاوره بین وزارتخانه‌های امور خارجه هر دو کشور تأکید کردند.
هردو کشور با توجه به اهمیت نقش روابط فرهنگی در تقویت همکاری چندجانبه میان افغانستان و ترکمنستان و همچنین ایجاد همبستگی، دو رییس‌جمهور بر سر گسترش همکاری‌های فرهنگی، علمی، آموزشی، هنر، گردشگری و ورزش اعلام آمادگی کردند.
در خبرنامه آمده است که یک توافق نامه همکاری علمی و آموزشی بین دانشگاه جوزجان جمهوری اسلامی افغانستان و دانشگاه دولتی مغتم‌قلی ترکمنستان امضا شده است
پس از تشکیل حکومت وحدت ملی روابط تجاری و اقتصادی بین ترکمنستان و افغانستان گسترش یافته است، چندی پیش رییس‌جمهور غنی در محقل افتتاح دهلیز هوایی بین هند و افغانستان، از گسترش روابط اقتصادی بین افغانستان و ترکمنستان یاد کرد و آن را یک دست‌آورد کلان عنوان کرد.
آقای غنی صبح امروز عازم ترکمنستان شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *