حکمتیار: از حکومت وحدت ملی حمایت نکرده و نمی‌کنم

اطلاعات روز: گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی می‌‌گوید که نسبت به ساختار و سیاست حکومت حدت ملی ملاحظه‌های جدی دارد و از این نظام حمایت نکرده و نمی‌کند.
آقای حکمتیار امروز(پنجشنبه، 15سرطان) در یک نشست خبری از سیاست، توزیع قدرت و ساختار حکومت وحدت ملی انتقاد کرد.
او گفت تا زمانی که حکومت وحدت ملی برای ختم جنگ و تامین صلح در کشور اقدام موثری روی دست نگیرد این حزب از آن حمایت نمی‌کند.
آقای حکمتیار گفت:« حزب اسلامی از حکومت وحدت ملی حمایت نکرده و نمی‌کند هیچ معاهده‌ی با دولت وجود ندارد و نه ما گفتیم که از حکومت وحدت ملی حمایت می‌کنیم.ما از تلاش برای خاتمه‌ی جنگ که اگر این نظام در تلاش خاتمه دادن به جنگ است ما بدون قید و شرط کمک می کنیم، میان کمک و حمایت از نظام خیلی تفاوت است.»
وی با تاکید بر این که نظام فعلی مورد قبول  این حزب نیست بیان داشت که هنوز وی تصمیم نگرفته است که در حکومت سهم بگیرد.
حکمتیار افزود:«بارها گفتم که در رابطه به این نظام، ساختارش، ترکیب اش، سیاست هایش توزیع قدرت، سیاست های جنگی؛ ما ملاحظات جدی داریم نسبت به هرگروه دیگر، تاهنوز تصمیم نگرفتیم که در این حکومت شریک شویم؛ گفتیم که اگر حکومت تلاش کند در رابطه به خاتمه‌ی جنگ و تامین صلح ما حمایت می کنیم.»
آقای حکمتیار به افزایش نظامیان امریکا در افغانستان نیز واکنش نشان داد.
به باور او حضور بیشتر نیروهای ناتو در افغانستان نه تنها که مشکلات این کشور را حل نمی‌کند بلکه باعث ایجاد حساسیت‌های بیشتر می‌شود.
رهبر حزب اسلامی تاکید کرد که سیاست نظامی حکومت افغانستان و خارجی ها در هفده سال گذشته ناکام بوده است و نیاز به تجدید نظر دارد.
آقای حکمتیار تاکیدکرد :«معنای دوام جنگ در جریان ۱۷ سال این است که سیاست‌های نظامی دولت هم ناکام بوده و از خارجی‌ها هم. هیچ تعبیر و توجیهی دیگر نمی‌توانیم برای این بیابیم.»
آقای حکمتیار به افزایش ناامنی ها در شمال کشور نیز اشاره کرد و گفت که از خارج به آدرس مشخص سلاح می‌رسد و توزیع می‌شود.
گرچه او مشخص نکرد که از کدام کشور به کدام آدرس سلاح داده می‌‌شود اما گفت که حکومت در این خصوص باید پاسخ بگوید زیرا اطلاع کامل از توزیع سلاح در شمال کشور دارد.
وی افزود:« دولت هیات بفرستد به شمال، رسانه ها هم تحقیق کند اصلا این جواب را باید دولت بدهد دولت حتمن اطلاع دقیق دارد تاجای که من اطلاع دارم بله اطلاع دقیق دارد، من تنها این قدر  اطلاع دارم که در آنجا توزیع سلاح صورت می گیرد، شاید هریک شما بدانید که این از کجا می‌آید به کدام آدرس می‌آید .»
حکمتیار تاکید کرد که همه جریان های سیاسی و تاثیر گذار باید صادقانه برای  بیرون رفت از بحران تعهد کنند.
وی به گروه طالبان نیز اشاره‌ی داشت و از این گروه خواست که بدون خلع سلاح به پروسه‌ی صلح بپیوندند.
آقای حکمتیار گفت:« از طالبان میخواهم که ختم جنگ را اعلام کند به پروسه‌ی صلح بپیوندد سلاح خود را با خود داشته باشد بر مناطق خود تسلط داشته باشد دولت در مناطق طالبان  مداخله نمی‌کند و تسلط این گروه را بر مناطق شان می پذیرد.»
او تاکید کرد که هر شخص یا گروهی که به ادامه‌ی جنگ در افغانستان تاکید داشته باشد آن را به شدت محکوم می‌کند.
حکمتیار از مردم نیز خواست که کشور را از دست کسانی که به ادامه‌ی جنگ و ناامنی پافشاری دارد نجات بدهید.
حکمتیار پس از آن که به پروسه‌ی صلح پیوسته است چندین نشست خبری برگزار کرده و در پیوند به اوضاع کشور دیدگاه خود را با مردم شریک کرده است.

 

 

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *