غنی خطاب به سیاسیون: خاموشی‌ام را ترس تلقی نکنید

اطلاعات روز: محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور کشور در واکنش به اعتراض‌ها از سوی سیاسیون کشور گفت که خاموشی وی به دلیل ترس نه بلکه برای تحکیم وحدت ملی در افغانستان است و کسانی که انتقاد دارند پیشنهاداتی واضح با خود بیاورند.
آقای غنی امروز(سه‌شنبه، 20سرطان) در یک نشست خبری در حضور رسانه‌ها ظاهر شد و در مورد مسایل مختلف در کشور صحبت کرد.
ایجاد ائتلاف جدید میان سه حزب سیاسی، اتهام انحصارگرایی قدرت از سوی ارگ، قضیه‌ی جنرال دوستم و احمد ایشچی، استراتیژی جدید امریکا در قبال افغانستان، مجهز شدن نیروهای امنیتی، برگزاری انتخابات پارلمانی، صلح با پاکستان و مساله مهار کردن آب افغانستان از موضوعاتی بود که آقای غنی در این مورد اظهار نظر کرد و به سوال‌های خبرنگاران پاسخ ارائه کرد.
آقای غنی در مورد اعتراض‌های سیاسیون به ویژه در واکنش به سخنان روز گذشته محمد محقق، معاون دوم ریاست اجراییه گفت که هیچ وقت در تاریخ افغانستان تصامیم به صورت جمعی گرفته نشده اما در حکومت وحدت ملی این کار صورت گرفته است.
رییس‌جمهور گفت:«هرکسی که پیشنهاد اصلاحات دارد دا گز دا میدان. پیشنهاد مه به همین همکارانی که نام شان را گرفتید؛ بیایید یک پروژه ۵۰۰ میلیون دالری را تامین کنید. با یک پیشنهاد واضح بیایید».
وی افزود کسانی که امروز لب به شکایت گشوده از اعضای شورای امنیت است و باید پاسخ بدهند که کدام یک از موضوعات در خارج از چوکات شوراهایی حکومت فیصله شده است.
رییس‌جمهور گرچه مشخصا از محقق نام نبرد اما در مورد سخنان آقای محقق که گفته است رییس جمهور در نشست‌های کابنیه بر سر وزیران فریاد می‌زند گفت:«امید است که پس بیایند که کی چیغ می‌زند. در عین حال شما قضاوت کنید که کی دسپلین ندارد. آیا دسپلین دولتی این است که اعضایی شورای امنیت به رسانه ها برآیند. حکومت داری دسپلین می‌خواهد».
آقای غنی گفت که به عنوان رییس جمهوری افغانستان، قانون اساسی به وی صلاحیت داده که وزیران را عزل و نصب کند و این کار نکرده و از حوصله کار گرفته است.
آقای غنی اتهام انحصار گرایی قدرت از سوی حلقه‌ی خاص ارگ را رد کرد و گفت که افغانستان جای انحصارگرایی نیست.
او تاکید کرد که انحصار قدرت زمانی صورت می گیرد که یک دولت بسیار قوی شکل بگیرد.
روز گذشته محمد محقق در نشست خبری گفت که تک‌روی ها و سیاست تحقیر بزرگان و رهبران سیاسی و مردمی از سوی ارگ، دلیل شکل‌گیری شورای عالی ائتلاف برای نجات افغانستان بوده است.
اما رییس‌جمهور تاکید کرد که خاموشی اش در برابر واکنش ها به دلیل ترس نه بلکه به خاطر وحدت ملی در افغانستان بوده است.
آقای غنی گفت:«خاموشی ام از دلیل ترس نه بلکه از نگاه وحدت بود از نگاه ایجاد فضای اعتبار که مقام ریاست جمهوری مقام جدل است از این فرصت تاریخی باید مقام ریاست جمهوری مقام وصل باشد نه مقام فصل تمام ایجاد تصمیم گیری به مشورت است.»
رییس‌جمهور از همه سیاسیون کشور خواست که در شرایط فعلی یک اولویت بندی داشته باشند که کدام کار به نفع مسایل ملی است.
وی تاکید کرد:« تقاضایم از قشر سیاسی این است که یک اولویت بندی کند چه میخواهیم به چه شوه میخواهیم اهداف خود را بدست بیاوریم آیا اهداف ملی اولویت دارد آیا ثبات افغانستان محوری است.»
آقای غنی در بخش دیگر از سخنانش در مورد پرونده‌ی عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست‌جمهوری گفت که مساله معاون اول مساله عدلی و قضایی است، دعوا بین دو شخص است و دولت در این زمینه بی طرف است.
وی تاکید کرد که آقای دوستم به اجازه دادستانی کل به ترکیه سفر کرده است.


سال گذشته احمد ایشچی، والی پیشین جوزجان از مخالفان سیاسی عبدالرشید دوستم، آقای دوستم و محافظانش را متهم به لت وکوب و بد رفتاری با خودش کرده بود.
پس از آن رولاغنی، بانوی اول کشور گفته بود که آقای دوستم به نوع در زندان خانگی به سر می‌برد.
صلح با پاکستان
از سوی هم رییس‌جمهور غنی در سخنان امروزش از صلح با پاکستان یاد کرد و گفت که فابریکه مداخله در امور افغانستان باید بسته شود.
وی افزود که رهبران هر دو کشور تاکنون در مورد صلح میان پاکستان و افغانستان به توافق نرسیده است اما برخی موضوعات عمده مورد توجه آنان قرار دارد.
آقای غنی تاکید کرد که اکنون افغانستان تحت فشارهای اقتصادی نیست و فرصت‌های زیادی مبنی بر همکاری پاکستان با افغانستان وجود دارد.
مدیریت آب‌ها
رییس جمهور غنی، گفت آب افغانستان آبروی این کشور است و آن را مدیریت خواهند کرد.
آقای غنی افزود:«طرح مذاکرات همه جانبه را با ایران برای ایجاد دوستی دوامدار ایجاد کردیم، قدم اول کمیته‌ها برداشته شده، این دوام  پیدا می‌کند».
او بیان داشت که  ۱۸ میلیارد مترمکعب آب افغانستان سرمایه ملی است و آب افغانستان زمینه‌ی همکاری‌های بین‌المللی را مساعد می‌سازد نه تضاد بین‌المللی را.
استراتیژی جدید امریکا در قبال افغانستان
آقای غنی تاکید کرد که استراتیژی جدید امریکا در قبال افغانستان مثبت است.
وی افزود که تعهد کمک ۸۶۰ میلیون دالری حکومت امریکا به قوایی هوایی افغانستان، آموزش پیلوت‌های نظامی افغان، تجهیز قوای هوایی افغانستان با هواپیماهای امریکایی تا سال ۲۰۲۰ و تمدید صلاحیت‌های جنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای امریکایی و مأموریت حمایت قاطع در افغانستان، نشان‌دهنده‌ی استراتیژی نهایت مثبت امریکا در قبال افغانستان است.
قرار است تا چند روز آینده، استراتیژی جدید حکومت دونالد ترمپ در مورد افغانستان اعلام شود.
رییس‌جمهور به مجهز شدن نیروهای امنیتی نیز اشاره کرد و گفت که تا سال 2020 تجهیزات مورد نیاز قوای امنیتی تکمیل می‌شود.
وی تاکید کرد که با وجودی که جنگ در کشور جریان دارد اما 30درصد تلفات نیروهای امنیتی کاهش یافته است.