والی فراه: از دخالت‌های ایران در ساخت بند بخش‌آباد به جامعه‌ی جهانی شکایت می‌کنیم

اطلاعات رزو: محمد عارف شاه‌جهان، والی فراه با انتقاد از دخالت‌های ایران در قسمت ساخت بند بخش‌آباد می‌گوید که اگر دخالت‌های ایران ادامه یابد، افغانستان مجبور است که از این کشور به جامعه‌ی جهانی شکایت کند.
روز گذشته، صدها تن از مردم ولایت فراه با حضور مقام‌های اداره‌ی محلی این ولایت در نشستی بر ادامه‌ی کار ساخت بند بخش‌آباد تأکید و مردم فراه از جدیدت والی این ولایت بخاطر ادامه‌ی روند کار ساخت این بند قدردانی کردند.
شاه‌جهان به مردم این ولایت اطمینان داد که به کسی اجازه‌ی دخالت در کار ساخت این بند را نخواهد داد.
در همین حال، جمیله امینی، رییس شورای ولایت فراه به روزنامه‌ اطلاعات روز می‌گوید، شورای ولایتی شکایت رسمی‌شان را مبنی بر دخالت ایران و دست اندازی‌های این‌ کشور در قسمت جلوگیری از ساخت بند بخش‎آباد به رییس‌جمهور غنی فرستاده و خواهان پی‌گیری جدی این موضوع است.
خانم امینی افزود، ایران با استفاده از طالبان و حمایت از این گروه در پی ممانعت در کار ساخت بند بخش‌آباد ولایت است.
کار طرح تفصیلی بند بخش‌آباد ولایت فراه به‌تاریخ 10 عقرب سال گذشته آغاز شد.
بند بخش‌آباد روی رود «فراه رود» ساخته می‌شود. کار روی طرح تفصیلی این بند 18 ماه طول می‌کشد.
وزارت انرژی و آب می‌گوید که بلندی این بند 81 متر است و پس از تکمیل ساختمان آن، 27 میگاوات برق تولید خواهد کرد و همچنان ظرفیت ذخیره 1360 میلیون متر مکعب آب را دارا می‌باشد. با ساخت این بند 104 هزار هکتار زمین نیز زیر آبیاری قرار خواهد گرفت.
ایران از ساخت برخی بندها در افغانستان بر روی رودخانه‌های که به این کشور منتهی می‌شود، ناراضی است و ساخت این بندها را عامل مشکل کم‌آبی در شرق این کشور می‌داند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *