کارکردهای مجلس نمایندگان در ماه جولای؛ غیبت بیش از 50 فیصد نمایندگان در این ماه

اطلاعات روز: دیدبان مجلس نمایندگان مربوط به «نهاد مطالعات زنان برای صلح» که کاکرد مجلس نمایندگان را زیر نظر دارد می‌گوید که مجلس در ماه جولای امسال 10 نشست عمومی شامل؛ یک نشست نظارتی، 9 نشست قانون‎گذاری و یک نشست عادی برگزار کرده است.
براساس گزارش نهاد مطالعات زنان برای صلح، در ماه جولای به‌طور اوسط، 46 فصید نمایندگان حاضر و 54 فیصد نمایندگان غیرحاضر بوده‎اند.
در گزارش آمده که در این ماه از 10 جلسه‌ی عمومی مجلس، در هفت جلسه نصاب تکمیل بوده و در سه جلسه‌ی دیگر نصاب ناتکمیل بوده است.
گزارش نشان می‌دهد که مجلس در بخش نظارت از حکومت در ماه جولای (11 جوزا الی 9 سرطان) گزارش کمیسیون عدلی و قضایی در رابطه به سفر ولایت هرات و گزارش وزیر انرژی و آب پیرامون اهمیت آب‌های فرامرزی افغانستان را استماع کرده است.
این نهاد چهار سال است که کارکرد و نشست‌های مجلس نمایندگان را زیر نظر دارد و از آن گزارش ارائه می‎کند. هدف این نهاد آگاهی مردم از عملکردهای پارلمان، افزایش مشارکت مردم در تصامیم و بالابردن شفافیت و پاسخ‎گویی مجلس نمایندگان است.
در این ماه 12 قانون، موافقت‎نامه و فرامین تقنینی از سوی مجلس تصویب و یا رد شده و یا هم بنا به عدم تکمیل نصاب مجلس از تصویب باز مانده است.
براساس گزارش این نهاد، در ماه جولای موافقت‌نامه همکاری در مورد مشارکت و توسعه میان دولت افغانستان و اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن، اساس‎نامه‌ مرکز بین‌المللی زراعت و علوم حیاتی، اساس‌نامه بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیایی، فرمان تقنینی شماره 249 ریاست‎جمهوری در مورد قانون استملاک، فرمان تقنینی شماره 254 در مورد قانون اکادمی علوم، فرمان تقنینی شماره 251 در مورد قانون محاسبه مالی، توافقت‌نامه میان کشور میزبان افغانستان و داکتران بدون سرحد MSF، کنوانسیون بین‌المللی منع شکنجه و سایر رفتارها و مجازات ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز، توافقت‎نامه میان وزارت‎خانه‎های امور داخله افغانستان و ازبکستان درعرصه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و پیش‌ساخت‎های آن، از سوی مجلس تصویب شده است.
افزون بر این، «تعدیل و ایزاد برخی از مواد قانون مواد نفتی و گاز» از سوی مجلس رد شده و «تعدیل ماده 17 قانون حقوق و امتیازات معلولین» و «تعدیل ماده 20 قانون تنباکو و دخانیات» بنا به تکمیل نبودن نصاب مجلس، از تصویب باز مانده است.
57 جلسه عمومی در نیمه اول سال کاری 1396 مجلس نمایندگان
جلسه اخیر نیمه‌ی اول سال کاری 1396 مجلس نمانیدگان به تاریخ 31 سرطان دایر شد. پس از این تاریخ، نمایندگان به رخصتی‌های 45 روزه‌ی تابستانی رفتند.
مجلس طی این اجلاس، جمعاً 57 جلسه عمومی تدویر کرده است که شامل یک جلسه‌ی استیضاحیه، 11 جلسه‌ی استجوابیه، دو جلسه‌ی استماعیه، یک جلسه‌ی سری و 42 جلسه‌ی عادی می‎باشد.
در گزارش نهاد مطالعات زنان برای صلح آمده است که مجلس در این اجلاس تعداد 27 سند تقنینی را تصویب و دو سند تقنینی که شامل فرامین تقنینی ریاست‌جمهوری بود را رد کرد.