فساد در وزارت داخله؛ آفتی فراگیر

سیگار یا بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان به‌تازگی اعلام کرده است که فساد در نهادهای امنیتی به‌خصوص وزارت داخله نگران‌کننده است. سیگار خواستار محاکمه‌ی افراد فسادپیشه در ارگان‌های دفاعی و امنیتی افغانستان شده است. بازرس ویژه‌ی امریکا پس از نشر گزارش تازه‌ی خود از مقام‌های حکومت وحدت ملی خواسته که در برابر افراد فاسد در دستگاه حکومت، خصوصا نهادهای امنیتی جدی باشند و وجود افراد فاسد را از نهادهای امنیتی و دفاعی کشور پاک کنند.
به‌نقل از طلوع‌نیوز جان ساپکو بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان گفته گه‌گاهی داستان‌های وحشتناکی از این بخش‌ها بیرون می‌شوند.
آقای ساپکو با اشاره به یکی از وزیران پیشین وزارت داخله گفته که بسیاری از کمک‌های ایالت متحده به افغانستان حیف‌ومیل شده است: «ما، میلیون‎ها دالر را برای ساختن دفتر یک وزیر و مبدل کردن آن به یک قصر به مصرف رسانده‌ایم. اگر کمک‎های ما مشروط می‎‏بود، به این وزیر گوش‌زد می‎شد که در بدل این دفتر، باید در برابر فساد مبارزه کنی. این دفتر، دفتر وزیر امور داخله بود. بار آخر که با رییس‌جمهور غنی دیدم به من گفت که وزارت امور داخله فاسدترین نهاد در حکومت او است.»
سال پار رییس جمهور غنی برای مبارزه با فساد ادرای و رسیدگی به جرایم سنگین مقام‌های حکومتی مرکز عدلی و قضایی را ایجاد و این مرکز به ریاست شخص دادستان‌کل فعالیتش را آغاز کرد. پرونده‌های سنگین فساد اداری در این مرکز مورد بررسی قرار می‌گیرد.
جمشید رسولی سخن‌گوی دادستانی‌کل به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت از ایجاد این مرکز تا حالا ۲۷۴ قضیه‌ی فساد اداری به این مرکز رسیده است. از میان ۲۷۴ قضیه ۲۱۶ مورد آن ملکی است، در این بخش ۲۸ پرونده نهایی و به دادگاه ابتداییه واگذار شده است. ۱۷ مورد تحت پروسه‌ی کشفی قرار دارد، در مورد ۵۱ قضیه‌ی آن اجرائات مقدماتی صورت گرفته و بنا بر عدم صلاحیت رسیدگی به مراجع مربوط فرستاده شده است. در همین حال از این میان، ۵۶ مورد آن مسترد شده است و ۶۴ مورد دیگر آن زیر کار این مرکز قرار دارد.
به‌تاریخ ۲۳ اسد سال روان محاکمه‌ی علنی تورن جنرال «سردارمحمد زازی» رییس پیشین زندان پل‌چرخی و چهار تن از همکارانش برگزار شد. در این محکمه تورن جنرال سردارمحمد زازی رییس پیشین زندان پل‌چرخی با چهار همکارش هر کدام‌شان به سه سال حبس محکوم شدند.
با توجه به گزارش تازه‌ی سیگار که به‌تازگی منتشر شده معلوم می شود، با آن‌که مرکز عدلی و قضایی در بخش رسیدگی به پرونده‌های فساد اداری کار می‌کند؛ اما فساد در این نهادها همچنان پابرجا است.
با این‌همه سیگار امیدوار است که حکومت افغانستان با اتخاذ تصمیم جدی برای ریشه‌کن کردن فساد و تعهد ایالت متحده برای کمک به مردم افغانستان می‌تواند تغیرات مثبتی در ارگان‌های امنیتی و دفاعی کشور به‌میان آورد.
گزارش سیگار اما به‌تازگی منتشر شده و معلوم می‌شود که با آن‌که مرکز عدلی و قضایی در این زمینه فعالیت می‌کند اما از میزان فساد در نهادهای امنیتی و دفاعی کاسته نشده است.
نجیب دانش رییس دفتر سخن‌گوی وزارت داخله به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که وزارت داخله برای تامین شفافیت در این وزارت برنامه‌هایی روی دست دارد که در صورت عملی شدن آن‌ها، در وزارت داخله تغییرات ملموس و محسوسی به‌میان خواهد آمد.
آقای دانش افزود تا حالا بیشتر از 100 پرونده‌ی فساد اداری و جرایم سنگین را به نهادهای عدلی و قضایی راجع کرده است.
او به پرونده‌ی واسع رووفی، معیین پیشین پالیسی و استراتژی وزارت امور داخله که به اتهام گرفتن 150 هزار دالر امریکایی متهم بود اشاره کرد و گفت که رسیدگی به چنین پرونده‌هایی اراده‌ی قاطع وزارت داخله را در امر مبارزه با فساد اداری نشان می‌دهد.
از سویی در راهبرد جدید امریکا در مورد افغانستان نیز بر فسادزدایی از نهادهای امنیتی و دفاعی تاکید شده است. دونالد ترمپ در راهبرد جدیدش از حکومت افغانستان خواسته که مسئولیت و سهم خود را در امر مبارزه با فساد انجام دهد. ترمپ در استراتژی جدیدش اعلام کرد که تعهد امریکا به افغانستان نامحدود نیست: «تعهد ما نامحدود و حمایت ما یک چک سفید نیست.»
اخیرا رییس‌جمهور غنی در حاشیه‌ی نشست سالانه‌ی مجمع ملل متحد در نیویارک گفته که حکومت افغانستان از امریکا چک سفید نمی‌خواهد: «ما خواهان یک چک سفید نیستیم و برای انجام کارهایی که مربوط ما می‌شود مصمم هستیم. مبارزه با فساد، اطمینان‌دهی برای جلوگیری از ضیاع منابع و حسابدهی کامل برای نتایج آن.»
با توجه به اظهارات اخیر آقی غنی و راهبرد جدید امریکا در مورد افغانستان روزنه‌ی امید برای مبارزه با فساد باز شده است.
کانگرس ایالات متحده‌ی امریکا اداره‌ی سیگار را به‌منظور نظارت عینی و مستقل از پروژه‌ها و فعالیت‌های بازسازی افغانستان در سال ۲۰۰۸ ایجاد کرد. اداره‌ی سیگار به‌منظور ارتقای موثریت و مثمریت در برنامه‌های بازسازی افغانستان و شناسایی و جلوگیری از ضیاع پولی، تقلب و سوءاستفاده‌ی مالی تاسیس شده است.
سیگار هر چهار ماه از کارکرد دولت افغانستان و چگونگی مصرف کمک‌های ایالت متحده‌ی امریکا در افغانسان گزارشی بیرون می‌دهد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *