ارتش پاکستان: باجوا درخواست آموزش نیروهای امنیتی را داده است

اطلاعات روز: دفتر روابط عامه‌ی ارتش پاکستان می‌گوید که جنرال قمر جاوید باجوا، رییس ستاد ارتش این کشور در سفرش به کابل گفته که پاکستان علاقمند است نیروهای امنیتی افغانستان را آموزش دهد.
در خبرنامه‌ی ارتش پاکستان که دیروز (دوشنبه، 10 میزان) منتشر شد، آمده است که جاوید باجوا نخست با رییس‌جمهور غنی به‌تنهايى ديدار کرده و بعد هيأت‌هاى هردو طرف نيز در اين گفت‌وگوها شرکت کرده‌اند.
خبرنامه افزوده که در اين نشست، دو کشور توافق کردند تا به‌صورت مشترک در برابر تروريسم مبارزه کنند و رییس ستاد ارتش پاکستان پیشنهاد آموزش نیروهای امنیتی افغانستان را داده است.
جنرال قمر جاوید باجوا هیأت همراهش روز یک‌شنبه در سفری به کابل با رییس‌جمهور غنی و شماری دیگر از مقام‌های افغانستان در ارگ ریاست‌جمهوری دیدار کردند.
رییس‎جمهور غنی سفر هیأت پاکستان را «فصل جدیدی برای همکاری میان دو کشور» عنوان کرده و آن را در شرایطی که «فرصت‌های همکاری خوبی ایجاد شده»، مهم خوانده است.
ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گوید که در این دیدار، روی موضوعات گوناگون به‌ویژه «امنیت منطقه، روابط دوجانبه، صلح و ثبات، مبازره با تروریسم، روابط ترانزیت و تجارت، مناسبات میان‌مدت و درازمدت افغانستان و پاکستان» گفت‌وگو شد.
براساس اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری، هیأت پاکستان در این دیدار تعهد سپرده که آن کشور در راستای مبارزه با تروریسم به‌مثابه‌ی یک تهدید مشترک، برای هرگونه همکاری آماده است و از میکانیزم صلح به‌رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت می‌کند.
پاکستان چندین بار پیشنهاد کرده بود که در بخش آموزش نيروهاى امنیتی و دفاعی افغانستان علاقمند است؛ اما اين پيشنهادها از سوى افغانستان رد شده بود. حکومت وحدت ملی به‌خاطر حسن‌نيت، در یک مورد اين پيشنهاد پاکستان را قبول کرد و شش سرباز را به‌خاطر آموزش به پاکستان فرستاد.

ریاست اجراییه: گفت‎وگوهای کابل و اسلام‎آباد از سر گرفته می‎شود
یک روز پس از سفر جاوید باجوا به کابل، ریاست اجراییه‌ی افغانستان می‌گوید که گفت‌وگوهای دوجانبه میان کابل و اسلام‌آباد از سر گرفته خواهد شد و این‌بار پاکستان بر عملی‌سازی وعده‌هایش اطمینان داده است.
جاوید فیصل، معاون سخن‎گوی ریاست اجراییه گفته که در سفر رییس ستاد ارتش پاکستان به کابل، توافق شده که این گفت‌و‌گوها از سر گرفته شوند.
در همین حال امرالله صالح، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان می‌گوید که رییس ستاد ارتش پاکستان نه به‌خاطر تغییر در سیاست این کشور و نه هم به‌خاطر قدرت افغانستان، بلکه به‌خاطر تهدید و فشار دونالد ترمپ، رییس‌جمهور امریکا به افغانستان سفر کرده است.
آقای صالح درباره‌ی این گفته‌ی رییس‌جمهور غنی که سفر هیأت پاکستانی را «فصل جدید همکاری» میان افغانستان و پاکستان عنوان کرده بود، در صفحه‌ی فیس‌بوک خود نوشته: «حکومت محترم وحدت ملی افغانستان. لطفاً صبر کنید. لطفاً نگویید فصل تازه‌ی همکاری با پاکستان آغاز شده است. نشود بازهم شبکه‌ی حقانی و طالبان مردم ما را به خاک‌وخون بکشند که من یقین دارم این جنایت را باربار و بازهم مرتکب خواهند شد و شما بگویید این حمله از آن‌سوی مرز و از آن‌سوی خط دیورند برنامه‌ریزی و تمویل شده بود.»
صالح می‌گوید که رییس ستاد ارتش پاکستان در یک سفر «فریبنده» به کابل آمده تا از امریکا مکانات و باج بگیرد.
او نوشته، هیچ دلیلی وجود ندارد که افغانستان بدون دیدن و به تجربه گرفتن نتایج ملموس امیدوار به فصل جدید باشد.
برخی از اعضای مجلس نمایندگان نیز می‌گویند که ممکن است پاکستان بازهم با «فریب و نیرنگ» به جهان نشان بدهد که در مبارزه با تروریسم، افغانستان را کمک می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *