عکس: آرشیف

درخواست محکمه‌ی جزایی بین‌المللی برای صدور مجوز تحقیق در افغانستان

اطلاعات روز: فاتو بنسودا، دادستان محکمه‌ی جزایی بین‌المللی، خواستار اجازه‌ی شروع تحقیقات در مورد جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت در افغانستان شد.
خانم بنسودا در بیانیه‌یی که روز پنج‌شنبه 11 عقرب منتشر کرد، گفت که پس از بررسی‌های همه‌جانبه به این نتیجه رسیده است که تمامی شرایط حقوقی برای شروع تحقیقات در مورد وضعیت افغانستان وجود دارد.
دادستان محکمه علاوه کرد که به‌دلیل محدودیت زمانی، درخواست مجوز او به جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت که از اول می 2003 که در قلمرو افغانستان ارتکاب یافته، و همچنین جرایم مرتبط به منازعه‌ی مسلحانه در افغانستان که در قلمرو دیگر کشورهای عضو محکمه از اول جولای 2002 تاکنون ارتکاب یافته، تمرکز دارد.
در صورتی‌که دادستان محکمه بخواهد جرایمی را که محکمه صلاحیت رسیدگی به آن‌ها را دارد (جرایم جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی) مورد تحقیق قرار دهد، باید از دیوان پیش از محاکمه خواستار مجوز شروع تحقیق شود. پس از آن، در صورتی‌که آن دیوان مجوز شروع تحقیق را بدهد، دادستان محکمه می‌تواند تحقیقات خود را شروع کند.
دادستان محکمه در بیانیه‌ی خود گفت که در صورت دریافت مجوز، تمرکز دفتر او بر مسئولان اصلی شدیدترین جرایم ارتکاب‌یافته خواهد بود.
افغانستان در ماه می سال 2003 عضو این محکمه شد. محکمه‌ی‌ جزایی صلاحیت تحقیق در مورد جرایمی را دارد که پس عضو شدن افغانستان (از ماه می سال 2003 به‌بعد) در آن به‌وقوع پیوسته است.