از تلفات پنج‌صد نفری طالبان تا حمله‌ی داعش به قلب پایتخت

مروری بر رویدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته
کابل پس از نزدیک به ده روز بار دیگر آرامش‌اش را از دست داد. حمله‌ی انتحاری سه‌شنبه 9 عقرب در ساحه‌ی ‌به‌شدت محافظت‌شده‌ی وزیر محمداکبر خان، جایی که از آن به‌عنوان ساحه‌ی سبز کابل یاد می‌کنند، جان دست کم هفت تن را گرفت و 21 تن دیگر را زخمی کرد. کشته‌ها و زخمی‌ها غیرنظامیان بودند.
پس از وقوع انفجار وزارت داخله تلفات را 4 کشته و 13 زخمی اعلام کرد. و نیز گفت این حمله توسط یک نوجوان 15 ساله انجام شده است. ساعاتی پس از انفجار وزارت دفاع اعلام کرد که هدف حمله‌کننده کارمندان ریاست روابط خارجی این وزارت بوده است. دولت وزیری سخن‌گوی وزارت دفاع مدعی شد که در آن رویداد هیچ‌یک از کارمندان وزارت دفاع ملی آسیب ندیده است. به‌نقل از طلوع نیوز مهاجم انتحاری از طریق پارک وزیر محمداکبرخان به ساحه‌ی سبز وارد شده بود. داعش مسئولیت آن رویداد را پذیرفت.
یک روز پس از حمله‌ی انتحاری کابل، به‌روز چهارشنبه 10 عقرب در پی انفجار دو تانکر نفتی در ولایت پروان دست‌کم 8 تن کشته و 24 تن دیگر زخمی شدند. به‌گفته‌ی جنرال محمود‌‌زی فرمانده پولیس ولایت پروان قربانیان این رویداد همه مسافران بس نوع 303 بودند که از شمال افغانستان به کابل در حال حرکت بودند.
به‌گفته‌ی آقای محمود‌زی، تانکر نفت پس از آن آتش گرفت که ماین مقناطیسی چسپیده به آن منفجر شد و در عین‌حال بس حامل مسافران در آتش گیر کرد. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت آن رویداد را نپذیرفته است.
در همین حال مقام‌های امنیتی ننگرهار به‌روز دوشنبه 8 عقرب سه مهاجم انتحاری را همراه با یک موتر مملو از مواد انفجاری بازداشت کردند. به‌گفته‌ی مسئولان امنیتی ولایت ننگرهار، مهاجمان، نزدیک به 100 کیلوگرام مواد انفجاری را در بالُن گاز و 50 کیلوگرام را در بخش‌های دیگر موتر جابه‌جا کرده بودند.
گلاب منگل والی ننگرهار در یک نشست خبری گفت مهاجمان قصد داشتند نقاط مزدهم شهر جلال‌آباد را هدف قرار دهند. او افزود که این حمله در آن‌سوی خط دیورند طرح‌ریزی شده بود. تاکنون هیچ گروهی در این مورد چیزی نگفته است.
این درحالی است که سرپرست وزارت داخله به تاریخ 7 عقرب به نسبت تشدید ناامنی‌ها در ولایت ننگرهار به ویژه در ولسوالی خوگیانی این ولایت، به مجلس نمایندگاه فراخوانده شد.
نمایندگان ولایت ننگرهار می‌گویند که فعالیت داعش در ولسوالی خوگیانی ننگرهار افزایش یافته و از دو هفته به این‌سو جنگ شدیدی در این ولسوالی جریان دارد.
به گفته‌ی نمایندگان ننگرهار، افزایش ناامنی‌ها و فعالیت داعش در ولسوالی خوگیانی، خانواده‌های زیادی را مجبور به فرار از این ولسوالی کرده است. وزارت داخله نیز می‌پذیرد که سطح تهدیدهای امنیتی در ولسوالی خوگیانی ننگرهار بالا است.
ویس احمد برمک سرپرست وزارت داخله گفت که پنج‌هزار تروریست مسلح مخالف دولت که مربوط ۳۵۴ گروه تروریستی مختلف می‌شوند در ننگرهار فعالیت دارند. آقای برمک افزود که این تروریستان در ۱۰ ولسوالی ننگرهار که با پاکستان هم‌مرز‌ اند، فعالیت دارند. به‌گفته‌ی وی، سطح تهدیدهای امنیتی نیز در این ۱۰ ولسوالی بلند است؛ اما در 11 ولسوالی دیگر ننگرهار سطح تهدیدات امنیتی متوسط یا پایین است.
ظاهر قدیر نماینده‌ی مردم ننگرهار در مجلس در برابر تهدیدهای داعش در ننگرهار دولت را به بی‌تفاوتی متهم کرد و گفت دولت مرکزی تاکنون برای رفع این تهدیدها هیچ اقدامی نکرده است.
پیش‌تر او گفته بود که مردم محل در ولسوالی خوگیانی با داعش درگیر شدند و توانستند چندین قریه را از آنان پس بگیرند.
به‌گفته‌ی وی، صدها نفر مربوط خیزش‌های مردمی در ولسوالی خوگیانی در برابر گروه تروریستی داعش می‌جنگند.
داعش در افغانستان اکنون به یک خطر جدی مبدل شده است. پرچم این گروه اخیراً در ولایت شمالی تخار نیز برافراشته شده است. به‌نقل از سلام‌وطندار، باشندگان ولسوالی درقد ولایت تخار گفته‌اند که پنج‌شنبه 11 عقرب در روستای نورخیل این ولسوالی پرچم داعش برافراشته شد. محمدعمر فرمانده پولیس ولسوالی درقد اعلام حضور داعش و برافراشتن پرچم را تایید کرد و گفت که شمار افراد داعش در درقد و ینگی‌قلعه‌ی تخار به 40 تن می‌رسد. او فزوده افرادی که پرچم داعش را برافراشته‌اند پیشینه‌ی عضوبت در حزب اسلامی را دارند.
این نشان می‌دهد که گروه داعش در شمال و شرق افغانستان حضور گسترده دارند و نیروهای امنیتی افغان و غیرنظامیان مربوط گروه مذهبی شیعه در افغانستان را هدف قرار می‌دهند.
پیش‌تر در در 14 اسد سال روان گروه داعش در تبانی با طالبان بر روستای میرزااولنگ ولسوالی صیاد ولایت سرپل حمله کردند و نزدیک به 60 غیر نظامی به‌شمول کودکان و زنان را کشتند.
از سویی دیگر، در یک ماه پسین ناامنی‌ها در ولایت غزنی نیز افزایش یافته است. بامداد روز شنبه 7 عقرب جنگجویان طالب بر پاسگاه‌های امنیتی در مرکز و ولسوالی‌های زنخان، ده‌یک، قره‌باغ، خواجه عمری و آب‌بند حمله کردند و ۹ سرباز پولیس را کشتند و ۲ سرباز دیگر را زخمی کردند.
با تشدید جنگ و ناامنی در ولایت غزنی، انتقادها از حکومت محلی و مرکزی نیز بالا گرفته است. شماری از اعضای شوراهای ولایتی غزنی در نشست‌های خبری، تهدیدات امنیتی در این ولایت را جدی خواندند و از بی‌توجهی حکومت انتقاد کردند.
حمیدالله نوروز، عضو شورای ولایتی غزنی گفت، بی‌توجهی‌ حکومت مرکزی سبب شده است که جسارت طالبان بیشتر شود و این گروه حالا تلاش می‌کند شاهراه کابل-کندهار را مسدود کند. به‌گفته‌ی آقای نوروز، طالبان 60 میلیون افغانی را برای تصرف غزنی اختصاص داده‌اند.
هم‌زمان با آن، سناتوران غزنی نیز از افزایش ناامنی در این ولایت ابراز نگرانی کردند و هشدار دادند اگر دولت مرکزی، به ولایت غزنی توجه نکند، شهر غزنی مثل قندوز به دست طالبان سقوط خواهد کرد.
عبدالرحیم حسن‌یار سناتور ولایت غزنی در مجلس سنا گفت که پُسته‌های کمربند شهر غزنی هر شب مورد حملات گروهی طالبان قرار می‌گیرند و سطح تهدیدهای امنیتی در این ولایت همه‌روزه در حال افزایش است.
آقای حسن‌یار گفت: «اگر به امنیت شهر غزنی توجه نشود، همانند شهر قندوز به‌دست طالبان سقوط خواهد کرد.»
در سوی دیگر وزارت دفاع ملی هر روز با نشر بیانه‌یی عملیات‌هایی که در سراسر کشور راه‌اندازی می‌کند را روی وبسایت خود قرار می‌دهد. بر اساس اطلاعاتی که در وبسایت وزارت دفاع درج شده است، نیروهای امنیتی افغان ظرف یک هفته‌ی گذشته با راه‌اندازی 153 عملیات خاص و تصفیوی در کشور 360 هراس‌افگن را کشته و 144 تن دیگر را زخمی کرده‌اند.
در یک هفته‌ی گذشته تمرکز وزارت دفاع بیشتر روی ولایت‌های غزنی، کندز، بلخ، هلمند، پکتیا، ننگرهار، بغلان و فاریاب بوده است. بر بنیاد بیانیه نیروهای امنیتی افغان تقریبا هر روز در این ولایت‌ها عملیات راه‌اندازی می کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *